ΒΙΒΛΙΟ

Πρόσκληση σε δείπνο

  Ο Μαξ αποκοιμήθηκε με τη «Μεταμόρφωση» στο στήθος του και τους ήχους των Beatles στα αφτιά του. Οι γονείς του από νωρίς είχαν καλεσμένους και η μητέρα του όλη την ώρα στην κουζίνα να [..]

[ Δημήτρης Χριστόπουλος / 03.06.17 ]

διαβάστε περισσότερα

Η Μεταμόρφωση ως καταδίκη, η Μεταμόρφωση ως διαφυγή

Η Μεταμόρφωση, ένα ακόμη αινιγματικό, πιθανόν αλληγορικό βιβλίο του Φραντς Κάφκα,-γράφτηκε το 1912, και εκδόθηκε 4 χρόνια αργότερα-, είναι ένα από κείνα τα βιβλία που προσωπικά ονομάζω [..]

[ Γεωργία(Γιούλα) Τριγάζη / 03.06.17 ]

διαβάστε περισσότερα

Μέσω της Ποίησης γίνεται αντιληπτή η πολυμορφία του κόσμου

              Η ποίηση είναι ικανή να αφουγκραστεί την ιστορία; Η ιστορία του 20ου αιώνα δίδαξε κάτι στην ποίηση;             Η ποίηση είναι συνείδηση σε κίνηση, ταξίδι των [..]

[ Φοίβος Γκικόπουλος / 02.06.17 ]

διαβάστε περισσότερα

Η άγκυρα του ελέους

Με ρωτάς τι συμβολίζει η άγκυρα στο μπράτσο μου, κι αν είμαι ναυτικός. Μ’ ένα καράβι σάλπαρα χρόνια προτού. Μα γρήγορα κατάλαβα πως τα σανίδια μπάζουν κι άρχισα τη σαβούρα να πετώ, [..]

[ Δημήτρης Χριστόπουλος / 29.05.17 ]

διαβάστε περισσότερα

Η Πτώση του Αλμπέρ Καμύ

  Τα έργα των υπαρξιστών συγγραφέων(Κάφκα, Καμύ, Σαρτρ...), πέραν των κοινών ιδεολογικών αρχών τους, σχεδόν πάντα εμπεριέχουν αυτό τον στόχο: Την αποκάλυψη αυτού που υπονοείται, ή και [..]

[ Γεωργία(Γιούλα) Τριγάζη / 27.05.17 ]

διαβάστε περισσότερα

Μίλα μου!

 Η μαμά φτιάχνει μελομακάρονα. Φτιάχνει και κουραμπιέδες. Μ’ αρέσει να τρυπώνω στο εργαστήριό της και να χιονίζομαι με τη λευκή την άχνη. Μόνο εγώ μπορώ να μπαίνω στο μαγικό [..]

[ Δημήτρης Χριστόπουλος / 26.05.17 ]

διαβάστε περισσότερα

Μνήμη και λήθη: ιστορία και λογοτεχνία

  Το βάρος των ερωτήσεων που η μνήμη  (ιστορική  ή προσωπική)  φέρνει στο φως, συχνά πυκνά μας αφήνει άναυδους. Σήμερα είναι σχεδόν αδύνατο να μεταφέρουμε  στον αναγνώστη  μια  [..]

[ Φοίβος Γκικόπουλος / 26.05.17 ]

διαβάστε περισσότερα

Nα βγάλουμε τα σκουπίδια, μην ξεχαστούμε…

  Το ξυπνητήρι στις επτά, καπάκι και το κινητό με έναν μουσικό ήχο ήρεμης αφύπνισης, με την σειρά για την πρωινή ρουτίνα προσωπικής υγιεινής, ένα συσκευασμένο τσουρεκάκι από τα [..]

[ Σπύρος Σιάτρας / 24.05.17 ]

διαβάστε περισσότερα

Το ύψιστο θάρρος των ηττημένων

Ο Γκυ ντε Μωπασάν, στις αυτοτελείς ιστορίες του που διαπραγματεύονται την πράξη της αυτοχειρίας, χαρακτηρίζει στην ιστορία του «Το ανάκλιντρο», την τελευταία πράξη [..]

[ Γεωργία(Γιούλα) Τριγάζη / 21.05.17 ]

διαβάστε περισσότερα

Η γραφή είναι τέχνη ή στυλ;

           Το να γράφεις σημαίνει να φωτίζεις το μυαλό σου: αυτό που δεν είναι ακόμη ξεκάθαρο όταν το σκέφτεσαι, γίνεται ολοκάθαρο όταν το γράφεις.           Προσπάθησε να είσαι ο [..]

[ Φοίβος Γκικόπουλος / 17.05.17 ]

διαβάστε περισσότερα

Στίχος εναντίον στίχου

-Ποίηση και πολιτική στον 21ο αιώνα-  Οι ποιητές του ’70 παρουσιάζονται ως οι τελευταίοι του 20ου αιώνα και της εν γένει μεταπολεμικής ποίησης της χώρας μας, οι οποίοι θυμούνται, [..]

[ Γιώργος Κουτούβελας / 15.05.17 ]

διαβάστε περισσότερα

Ο στρατευμένος διανοούμενος σήμερα

 Ένα βιβλίο που έχει γραφεί το 1948 και εξακολουθεί να έχει ακέραια την αξία του σήμερα, δεν μπορεί παρά να είναι ένα σημαντικό βιβλίο. Αναφέρομαι στη μελέτη του Ζαν-Πωλ Σαρτρ με τον [..]

[ Γιώργος X. Παπασωτηρίου / 12.05.17 ]

διαβάστε περισσότερα

Μην πασχίζετε άλλο. Σας άκουσα.

 ΑΤΙΤΛΟ   Όλοι εσείς που με κοιτάτε με γνήσια λύπηση Όλοι εσείς που φτύνετε πάνω μου τα γνωστικά και μετρημένα λόγια σας Όλοι εσείς που φλυαρείτε ασύδοτα στα κουρασμένα αφτιά [..]

[ Ειρήνη Παραδεισανού / 07.05.17 ]

διαβάστε περισσότερα

Η φτώχεια των βασικών ενστίκτων

Ο άνθρωπος όταν γεννιέται έχει στο Είναι του καταγεγραμμένες χιλιάδες πληροφορίες, ένστικτα και τάσεις, εν υπνώσει. Μεταξύ αυτών, υπάρχουν τέσσερα βασικά ένστικτα τα οποία [..]

[ Κώστας Κάππας / 07.05.17 ]

διαβάστε περισσότερα

Δε βρίσκεις καθρέφτες να φωνάξεις τ’ όνομά σου

Δε βρίσκεις καθρέφτες να φωνάξεις τ’ όνομά σου φτύνουμε ένα-ένα τα τιποτένια ομοιώματα  Μ. Αναγνωστάκης  Το δωμάτιo φωτίζονταν μόνο από την οθόνη του υπολογιστή. Ώρες, τώρα, [..]

[ Γιώργος X. Παπασωτηρίου / 05.05.17 ]

διαβάστε περισσότερα

Γράφοντας, δεν είσαι ποτέ μόνος

          Για να γράφεις, πρέπει να κάνεις τα πάντα μόνος σου. Καταγράφοντας, πρώτα απ’ όλα, τα απαραίτητα: την εμπειρία, τη γνώση, τις ιδέες, το λεξιλόγιο και λίγη κουλτούρα, τη [..]

[ Φοίβος Γκικόπουλος / 05.05.17 ]

διαβάστε περισσότερα

Ο Α. Γκράμσι και ο Χ. Ζιν για τον Μακιαβέλι

Σαν σήμερα, στις 3 Μαΐου 1469, γεννήθηκε ο Νικολό Μακιαβέλι, ο συγγραφέας του περίφημου «Ηγεμόνα», που αποτέλεσε αναφορά στις αναζητήσεις πάρα πολλών θεωρητικών και στον οποίο [..]

[ Γιώργος X. Παπασωτηρίου / 03.05.17 ]

διαβάστε περισσότερα

Νικόλαος Β. Καρατζένης: Με τους ποιμένες στην Πίνδο...

της Παναγιώτας Π. Λάμπρη Πριν μερικά χρόνια, όταν έγραφα το διήγημα «Σιμά τ’ αϊ Γιωργιού, σιμά τ’ αϊ Δημητριού» (Το χάσικο ψωμί, σ. 165), αναθυμόμουν νοσταλγικά και με συγκίνηση την εαρινή [..]

[ ARTI news / 26.04.17 ]

διαβάστε περισσότερα

Κ. Στασινός: Το Αθαμάνιο των χρόνων της αθωότητας

Υπάρχουν τόποι που έχουν τη δική τους μνήμη. Τέτοιος τόπος είναι και το Αθαμάνιο Άρτας. Ένας Ηπειρώτικος τόπος, που εδώ και πεντακόσια χρόνια έδινε λιτούς, εύθυμους και [..]

[ Κώστας Τραχανάς / 25.04.17 ]

διαβάστε περισσότερα

Ο Μοντάλε πέρα από τον Μοντάλε

  Οι κινηματογραφιστές και οι ποιητές έχουν κάτι το κοινό μεταξύ τους: την εικόνα και την αλληλουχία. Ο λόγος του ποιητή επικαλείται την εικόνα, η εικόνα του [..]

[ Φοίβος Γκικόπουλος / 18.04.17 ]

διαβάστε περισσότερα

10 + 1 παρατηρήσεις για την ιστορία μας

Γορίλλες, χιμπαντζήδες, Έλληνες, Βούλγαροι, Τανζανοί και Εσκιμώοι έχουμε κοινή καταγωγή και μάλιστα από την Αφρική. Το DNA μας είναι κατά 100% ίδιο με του Πακιστανού, του Σουηδού, του [..]

[ Κώστας Κάππας / 07.04.17 ]

διαβάστε περισσότερα

Το νόημα της απλότητας

Το γράψιμο  είναι μια μορφή στοχασμού. Σημαίνει να βρίσκεσαι αντιμέτωπος με τον εαυτό σου. Να σκέφτεσαι και να κατανοείς. Η υπερβολή οδηγεί στην εκζήτηση και στην [..]

[ ARTI news / 06.04.17 ]

διαβάστε περισσότερα

Η συγγραφή ως πολλαπλασιασμός της ύπαρξης

          Όλα είναι συνθέσεις σε πρόζα (από το λατινικό prosus, «που προχωρεί μπροστά»), εκθέσεις ανθρώπινων γεγονότων, παραγωγή του φανταστικού. Δηλαδή, αυτά και άλλα.         Δεν [..]

[ Φοίβος Γκικόπουλος / 05.04.17 ]

διαβάστε περισσότερα

"Aγάπη σαν ακολασία" του Γιώργου Χειμωνά

Aγάπη σαν ακολασία του Γιώργου Χειμωνά ανθολόγηση κειμένων από τον Αργύρη Παλούκα, εκδόσεις Κριτική 2016 Προσπαθώ να ταιριάξω στο χαρτί τα λόγια εκείνα τα τραχιά που να πρέπουν στον [..]

[ Ειρήνη Παραδεισανού / 01.04.17 ]

διαβάστε περισσότερα

Οι "αλήθειες" και η αλήθεια της Ιστορίας

Εάν κάποιος ισχυριζόταν ότι οι Έλληνες δεν ήταν σκλάβοι τω Οθωμανών αλλά συμμετείχαν στη δομή της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας θα προκαλούσε έκπληξη και ορυμαγδό. Αν κάποιος [..]

[ Γιώργος X. Παπασωτηρίου / 24.03.17 ]

διαβάστε περισσότερα

Έρως Θεσσαλονικεύς

«Καθένας διαθέτει μια δική του ματιά για την πόλη του και τον ερωτικό χαρακτήρα της. Την ιστορία του έρωτα τη χτίζουν οι γενναίοι του. Οι άλλοι, αγκυλωμένοι στην αμήχανη [..]

[ Θωμάς Κοροβίνης / 22.03.17 ]

διαβάστε περισσότερα

Ποιητές ξένοι στους ουρανούς, ξένοι στις πόλεις, ξένοι παντού

Προς χάριν μιας «ημέρας», της «ημέρας της ποίησης», που παραπέμπει είτε σε μία μνημειακή μη ομιλούμενη πλέον γλώσσα, είτε σε μία διεκδίκηση του ποιητικώς ομιλείν και δραν, [..]

[ Γιώργος X. Παπασωτηρίου / 21.03.17 ]

διαβάστε περισσότερα

Εουτζένιο Μοντάλε*:Συχνά τη δυστυχία της ζωής συνάντησα

Από «Κόκκαλα σουπιάς»  [Συχνά τη δυστυχία της ζωής συνάντησα]  Συχνά τη δυστυχία της ζωής συνάντησα: ένα ρυάκι στραγγαλισμένο που κόχλαζε, ένα φύλλο στεγνό που ζάρωνε, ένα άλογο [..]

[ Φοίβος Γκικόπουλος / 18.03.17 ]

διαβάστε περισσότερα

Όταν έρχεται το Τίποτα

«Να του πεις για τις κακοήθειες», λέει ο γιατρός. «Για τις φλεγμονές στους λεμφαδένες», διορθώνει! Σοκ. Αίφνης εισβάλλει το Τίποτα. Θέλεις κάπου να κρατηθείς. Να οικειωθείς [..]

[ Γιώργος X. Παπασωτηρίου / 18.03.17 ]

διαβάστε περισσότερα

"Η μελαγχολία είναι σαν ένας πόνος στο μυαλό"

  Από παιδί είχα μιαν αγάπη στα κείμενα που με δοκίμαζαν. Κι έγραφα κι εκθέσεις που δοκίμαζαν τις δασκάλες μου και τους καθηγητές μου αργότερα. Μην είσαι τόσο σκληρή μου γράφανε [..]

[ Ειρήνη Παραδεισανού / 16.03.17 ]

διαβάστε περισσότερα