ΒΙΒΛΙΟ

Η χρονιά που κρύφτηκε ο ήλιος

Πως εμπνεύστηκε ο Λόρδος Μπάυρον  το «Σκοτάδι» και η Μαίρη Σέλλεϋ τον «Φρανκεστάιν»   Το 1816 οι πληθυσμοί της  Δυτικής Ευρώπης και της Βορειοανατολικής Αμερικής βρέθηκαν [..]

[ Νίκος Πράντζος / 19.04.19 ]

διαβάστε περισσότερα

«Το παρόν είναι η καρδιά σου»

Κυριαρχεί η έμμονη ιδέα ενός μέλλοντος, η τάση να αγνοούμε το παρόν. Δεν ζούμε το τώρα αλλά θυσιάζουμε το παρόν για χάρη ενός άγνωστου μέλλοντος. Πρόκειται ωστόσο για ένα φρικτό [..]

[ Παναγιώτα Ψυχογιού / 18.04.19 ]

διαβάστε περισσότερα

Συγγραφική λογοδιάρροια

                Υπάρχουν διάφοροι τύποι λογοδιάρροιας, αλλά θα περιοριστώ μόνο σε δύο. Η πρώτη είναι εκείνη που θα ονόμαζα αιτιολογημένη. Χρησιμοποιείται κυρίως με πολεμική [..]

[ Φοίβος Γκικόπουλος / 13.04.19 ]

διαβάστε περισσότερα

Με το εισιτήριο πληρωμένο

    Κι αργότερα θα πάμε στις δουλειές μας. Γιατί πρέπει να πάμε στις δουλειές μας. Δεν γίνεται αλλιώς: πρέπει να πάμε στις δουλειές μας γιατί πρέπει να ζήσουμε. Δηλαδή πρέπει να [..]

[ Κώστας Καναβούρης / 11.04.19 ]

διαβάστε περισσότερα

Πρίμο Λέβι: Εάν αυτό είναι ο άνθρωπος

Το πρωί της 11ης Απριλίου 1987, ο συγγραφέας και χημικός Πρίμο Λέβι υποδέχεται στην πόρτα του διαμερίσματός του τη θυρωρό, η οποία του παραδίδει την αλληλογραφία του. Την [..]

[ Γιώργος X. Παπασωτηρίου / 11.04.19 ]

διαβάστε περισσότερα

Η σιωπή ταιριάζει στον σοφό αλλά και στον ανόητο

Για τον Χάιντεγκερ στο ΕΙΝΑΙ και ΧΡΟΝΟΣ, η φλυαρία είναι μια μορφή ή εκδοχή έκπτωσης της ομιλίας. Είναι ο κενός λόγος που σηματοδοτεί την απώλεια του εαυτού: «Η απώλεια τούτη, μέσα [..]

[ Παναγιώτα Ψυχογιού / 10.04.19 ]

διαβάστε περισσότερα

Μνημονεύουμε Σολωμό γιατί...

Έχουμε πολλούς λόγους να τιμάμε και να μνημονεύουμε τον Διονύσιο Σολωμό. Και αυτό όχι απλώς επειδή έγραψε το ποίημα που έγινε Εθνικός Ύμνος της Ελλάδας, αλλά κυρίως: Γιατί συνδύασε [..]

[ Παναγιώτα Ψυχογιού / 08.04.19 ]

διαβάστε περισσότερα

Γιατί ο Πλάτων εξόρισε τους ποιητές από την Πολιτεία του

Στον τέλειο κόσμο του Πλάτωνα, όλοι οι ποιητές θα βρίσκονταν έξω από τις πύλες της πόλης, και θα περιορίζονταν στο να μεταφέρουν τους επιβλαβείς στίχους τους μόνο στους άλλους [..]

[ Παναγιώτα Ψυχογιού / 07.04.19 ]

διαβάστε περισσότερα

Η γραφή είναι «να ουρλιάζεις βουβά»

«Ο μόνος τρόπος για να υποφέρεις την ύπαρξη είναι να τη χάνεις μες στη λογοτεχνία όπως μέσα σ’ ένα συνεχές όργιο». Αυτή τη ρήση του Φλωμπέρ χρησιμοποιεί ο Μάριο Βάργκας Γιόσα για να [..]

[ Γιώργος X. Παπασωτηρίου / 04.04.19 ]

διαβάστε περισσότερα

Μ. Κούντερα: Ο έρωτας είναι μία μεταφορά

Η γραφή του Μίλαν Κούντερα εναλλάσσεται μεταξύ του ονείρου και της σκέψης, της ποίησης, της φιλοσοφίας και της πρόζας. Παραπέμπει σε ένα κόσμο όπου οι ζωές των ανθρώπων [..]

[ Γιώργος X. Παπασωτηρίου / 31.03.19 ]

διαβάστε περισσότερα

Μ. Πολυδούρη: Μην πάρεις τα μάτια σου από μένα και πνιγώ μες το σκοτάδι

 Η Μαρία Πολυδούρη εμφανίστηκε στα γράμματα σε ηλικία 14 ετών με το πεζοτράγουδο Ο πόνος της μάνας, το οποίο αναφέρεται στο θάνατο ενός ναυτικού που ξέβρασαν τα κύματα στις [..]

[ Γιώργος X. Παπασωτηρίου / 31.03.19 ]

διαβάστε περισσότερα

Ο Απρίλης των ποιητών

Ο Απρίλιος είναι ο τέταρτος μήνας του ρωμαϊκού ημερολογίου και πήρε το όνομά του από το λατινικό ρήμα eperio, που σημαίνει ανοίγω, αφού αυτόν το μήνα ανοίγουν τα άνθη, τα δένδρα, ο καιρός, η πλάση [..]

[ ARTI news / 31.03.19 ]

διαβάστε περισσότερα

Οκτάβιο Παζ: Η κραυγή, ο έρωτας και η πολιτική

Η Κραυγή και η τέχνη της Γιορτής, στοιχείο αναλλοίωτο της ταυτότητας του μεξικανικού λαού, αποτέλεσε πεδίο μελέτης του νομπελίστα μεξικανού συγγραφέα Οκτάβιου Παζ.  Ο Παζ [..]

[ Γιώργος X. Παπασωτηρίου / 31.03.19 ]

διαβάστε περισσότερα

Μίλτος Σαχτούρης: Διψάμε για ουρανό

  Ο Μίλτος Σαχτούρης, ο κληρονόμος των πουλιών, έφυγε από τη ζωή στις 29 Μαρτίου του 2005. Μπορούμε να τον φανταστούμε, όπως θα το ήθελε να ταξιδεύει στους ουρανούς: «Ἕνας μπαξὲς γεμάτος [..]

[ Παναγιώτα Ψυχογιού / 29.03.19 ]

διαβάστε περισσότερα

Ακούγοντας τη σιωπή...

«Μια συνετή κι επιφυλακτική σιωπή είναι το περίβλημα της σοφίας»έγραψε ο Έκο. Οι στιγμές της σιωπής είναι αυτές που η Βιρτζίνια Γουλφ αποκάλεσε «στιγμές ύπαρξης». Για τον [..]

[ Παναγιώτα Ψυχογιού / 28.03.19 ]

διαβάστε περισσότερα

Στο Ζαπορόζιε αδερφές μου

-Πού πας; -Στο Ζαπορόζιε. -Μακριά. -Ναι. Μακριά. Μα εκεί θα πάω. -Να κάνεις τι; Ο λόγος; -Να πολεμήσω. Να πεθάνω σαν κοζάκος. -Γι’ αυτό κι η σπάθα σου ακονισμένη; -Γι’ αυτό. -Γι’ αυτό και το κοντάρι [..]

[ Γιώτα Αναγνώστου / 26.03.19 ]

διαβάστε περισσότερα

Βοκκάκιος: Ο πρώτος συγγραφέας της σύγχρονης εποχής

          Η αθανασία ενός συγγραφέα είναι στενά συνδεδεμένη με την αθανασία του έργου του. Τα αριστουργήματα της λογοτεχνίας διασχίζουν τους αιώνες και γίνονται μέρος [..]

[ Φοίβος Γκικόπουλος / 26.03.19 ]

διαβάστε περισσότερα

Η πόρτα...

Έφτασε καθυστερημένος. Δέκα λεπτά περίπου. Είδε κόσμο μαζεμένο απ’ έξω. Αρκετοί όρθιοι, μαζεμένοι έξω από την πόρτα. Κάποιοι ήταν καθιστοί στα εξωτερικά τραπέζια, αλλά μάλλον ήταν [..]

[ Σπύρος Σιάτρας / 25.03.19 ]

διαβάστε περισσότερα

Από τη λογοκρισία του «Ουρλιαχτού» του Γκίνσμπεργκ στη λογοκρισία από το Facebook

Στις 25 Μαρτίου του 1955 οι αρχές των ΗΠΑ απαγόρευσαν το ποίημα «Ουρλιαχτό» του Γκίνσμπεργκ ως άσεμνο! Τότε επικρατούσε ο μακαρθισμός και ο πουριτανικός φασισμός, σήμερα ο [..]

[ ARTI news / 25.03.19 ]

διαβάστε περισσότερα

Κωστής Παπαγιώργης: Εν μέση οδώ

Σαν σύνδεση δύο παραστάσεων, εφόσον η μεταφορά αρχικά δεν προϋπάρχει, δεν αναμένει τον ομιλητή έτοιμη σε κάποια παρακαταθήκη νοημάτων, αλλά γεννάται εν θερμώ κάθε φορά από μια [..]

[ ARTI news / 21.03.19 ]

διαβάστε περισσότερα

Σχόλιο (με αφορμή την ημέρα της ποίησης)

                                              Οι ποιητές δεν πρέπει να δείχνουν το πρόσωπό τους Ν΄ αποκαλύπτουν  την παιδική αμηχανία τους Πρέπει να είναι άλλοι με τους άλλους Και επίμονα [..]

[ Πέπη Δουρέκα / 21.03.19 ]

διαβάστε περισσότερα

«Το ζήτημα είναι από που βλέπει κανείς τον ουρανό»

Το βλέμμα σχετίζεται με τη θέαση του αντικειμενικού κόσμου, τα μάτια που αναζητούν την εσωτερική ουσία, με την απαξίωση του εαυτού εξαιτίας του απορριπτικού βλέμματος των [..]

[ Παναγιώτα Ψυχογιού / 18.03.19 ]

διαβάστε περισσότερα

Οι επαναστάτες της Εύφορης Κοιλάδας

(με τον τρόπο του Μάριου Χάκκα)   Πρώτα οι συστάσεις. Η «Εύφορη Κοιλάδα» είναι το πιο διάσημο καφέ της γειτονιάς μας, το σημείο αναφοράς για μια ολόκληρη γενιά. Το άνοιξε το 1978 ο Μπάμπης [..]

[ Δημήτρης Χριστόπουλος / 17.03.19 ]

διαβάστε περισσότερα

Χόρχε Λουίς Μπόρχες, ο ευσπλαχνικός δήμιος

(Από «Εννέα δοκίμια για τον Δάντη)                           Ο Δάντης (κανείς δεν το αγνοεί) τοποθετεί τη Φραντσέσκα στην Κόλαση και ακούει με ατέλειωτη συμπόνια την ιστορία του [..]

[ Φοίβος Γκικόπουλος / 13.03.19 ]

διαβάστε περισσότερα

[Ἡ Ἀριάδνη τὶς Ἀπόκριες]

Κατάχαμα στὴν ἄκρη τῆς ταράτσας, μέχρι νὰ στεγνώσουν τὰ ροῦχα, χαζεύω τοὺς κυματισμοὺς τῶν σεντονιῶν στὸ μπουγαδόσκοινο. Βάζω τὸ χέρι στὴν κοιλιά, χωρὶς τίποτα τὸ ζωντανὸ νὰ σαλεύει πιὰ ἐκεῖ μέσα [..]

[ Δημήτρης Χριστόπουλος / 10.03.19 ]

διαβάστε περισσότερα

Αυτό το «δεν πειράζει… ησύχασε» είναι το ποίημα

Υπήρξε μια εποχή στη ζωή μου που οι άνθρωποι με τρόμαζαν. Έστεκα σιωπηλά αμήχανη στα λόγια των άλλων, στη γεμάτη αυτοπεποίθηση ορθωμένη ράχη τους, στα βέλη των ματιών τους. Η [..]

[ Ειρήνη Παραδεισανού / 06.03.19 ]

διαβάστε περισσότερα

Μ. Μπαχτίν: η γλώσσα, το υποκείμενο, το μυθιστόρημα

Υπάρχει μια υλική πραγματικότητα, που συνίσταται από πράγματα. Τα πράγματα δεν υπάρχουν ερήμην της γλώσσας που τα σημαίνει. Με τη σήμανσή τους τα πράγματα παύουν να σημαίνουν [..]

[ Παναγιώτης Χατζημωυσιάδης / 26.02.19 ]

διαβάστε περισσότερα

Κρυφή ζωή

Το δωμάτιο στένευε γύρω του και δεν τον χωρούσε πια. Σκέψεις εισβάλλουν απρόσκλητες στο μυαλό του. Καθένας μας έχει δύο ζωές, την πραγματική και την κρυφή του. Στην πραγματική [..]

[ Μαργαρίτα Μανώλη / 26.02.19 ]

διαβάστε περισσότερα

Εκεί όπου βρέχει

Είναι μερικοί άνθρωποι, πως να το πω, που όταν κουβεντιάζεις μαζί τους πάντοτε βρέχει. Δεν έχει σημασία το τι λες. Σημασία έχει, ότι πάντοτε βρέχει. Μιλάνε σχεδόν σα να σιωπούν και [..]

[ Κώστας Καναβούρης / 25.02.19 ]

διαβάστε περισσότερα

Ουμπέρτο Έκο: Περί της χρησιμότητας της λογοτεχνίας

 «Ο καλύτερος τρόπος να αντιμετωπίσεις τη θνησιμότητα είναι να συνειδητοποιήσεις πόσα λίγα έχεις να χάσεις», συνήθιζε να λέει ο Ουμπέρτο Έκο. Αλλά γιατί γράφει ένας [..]

[ Γιώργος X. Παπασωτηρίου / 22.02.19 ]

διαβάστε περισσότερα