ΒΙΒΛΙΟ
Σπινόζα: Περί της ελευθερίας της σκέψης
Από τις εκδόσεις Άγρα κυκλοφορεί το βιβλίο Περί της ελευθερίας της σκέψης σε ένα ελεύθερο κράτος του Baruch Spinoza, σε μετάφραση του Επαμεινώνδα Βαμπούλη και του Άρη Στυλιανού.
Το 1670 ο Σπινόζα(1632-1677) [..]
[ Παναγιώτα Ψυχογιού / 21.02.20 ]
Οι λέξεις και ο Μπωντλαίρ
Οι λέξεις απαρτίζονται από μία ύλη, η οποία μπορεί να προκαλέσει σπινθήρες και να κινητοποιήσει τα αδρανή πνεύματα και τις απαθείς ψυχές. Η ποιητική γλώσσα πολύ περισσότερο [..]
[ Γιώργος X. Παπασωτηρίου / 17.02.20 ]
Για τον Γιώργο Ιωάννου
«Σιγά σιγά επιβάλλεται να αγγίξουμε τις πληγές μας.
Να τα πούμε όλα και να τα πούμε τώρα και
να μην αφήσουμε τίποτε».
Γ. Ιωάννου
Η αυτοβιογράφηση δεν είναι Τέχνη του Λόγου· είναι η [..]
[ Δημήτρης Χριστόπουλος / 16.02.20 ]
Λογοτεχνία και ασθένεια
«Η ιατρική είναι η σύζυγός μου,
αλλά πραγματικό έρωτα κάνω με τη λογοτεχνία» Άντον Τσέχωφ
Πόσοι γιατροί γνωρίζουν ότι υπάρχει μια «Διεθνής Εταιρεία Ιατρών Συγγραφέων» (UMEM, Union Mondiale des Ecrivains [..]
[ Φοίβος Γκικόπουλος / 11.02.20 ]
Η Μαλβίνα...
Τι μπορεί να συνδέει το “μυθιστόρημα” του Διονύση Χαριτόπουλου “Ο άνεμος κουβάρι” (Εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα) και η “Μικρή πραγματεία περί αμεριμνησίας” του Denis Grozdanovitch (Εκδόσεις [..]
[ ARTI news / 03.02.20 ]
Άνθρωπος άχαρου βαδίσματος
Είσαι άνθρωπος άχαρου βαδίσματος. Γιατί το βάδισμα μαθαίνεται με την οδοιπορία κι εσύ δεν οδοιπόρησες ποτέ. Και πουθενά. Ούτε καν απ’ έξω προς τα μέσα ή το αντίθετο. Βλέπεις, [..]
[ Κώστας Καναβούρης / 01.02.20 ]
Δωμάτιο, μᾶλλον ακατάστατον
Σκέψου καλά πριν ανοίξεις αυτή την πόρτα. Ὅταν οἱ ἄνθρωποι θέλουν νὰ πονῆς μποροῦνε μὲ χίλιους τρόπους. Θα βρεθείς σ’ ένα δωμάτιο. Η πόρτα πίσω σου θα κλείσει. Ρίξε τὸ ὅπλο καὶ σωριά σου πρηνής, [..]
[ Γιώτα Αναγνώστου / 29.01.20 ]
Εάν αυτό είναι ο άνθρωπος
Το πρωί της 11ης Απριλίου 1987, ο συγγραφέας και χημικός Πρίμο Λέβι υποδέχεται στην πόρτα του διαμερίσματός του τη θυρωρό, η οποία του παραδίδει την αλληλογραφία του. Την ευχαριστεί [..]
[ Γιώργος X. Παπασωτηρίου / 27.01.20 ]
Όνειρα
Να φαντάζεσαι ότι φαντάζεσαι, να φαντάζεσαι πως βρίσκεσαι αλλού μόνο και μόνο για να μπορείς να μην είσαι ούτε εκεί, να ονειρεύεσαι πως κάνεις «κάτι άλλο», για να μπορείς να [..]
[ Φοίβος Γκικόπουλος / 20.01.20 ]
Βεργούλες
-Η αλήθεια είναι πως είμαι εγκρατής. Πάνω από τον μέσο όρο θα τολμούσα να ισχυριστώ δίχως να κοκορεύομαι. Έχω ένα σύστημα σπαρτιάτικο. Κάθε καταναλωτική σειρήνα το ξέρει πια πως είμαι [..]
[ Γιώτα Αναγνώστου / 19.01.20 ]
Τα βιβλία της ζωής
Είναι απίστευτα πολλές οι εκδοχές της ιστορίας που μπορεί να έφεραν μαθητικά τετράδια πρώτης δημοτικού με την ετικέτα και το ονοματεπώνυμο της μικρής μαθήτριας ακόμη πάνω [..]
[ Σπύρος Σιάτρας / 18.01.20 ]
Κ. Καρυωτάκης: Δεσποινίς Bovary
Στη μέση της γιορτής προχωρούσε αργά. Καθώς όλοι βιάζονταν γύρω της, ήταν σαν ένα μαύρο στίγμα σε πανί κινηματογράφου. Συντροφιές από νέους περνούσαν. Αλλοι την έβλεπαν κ' [..]
[ ARTI news / 17.01.20 ]
Ο Γκίνσμπεργκ και η ήττα της αμερικανικής αριστεράς
Αν θέλει να γνωρίσει κάποιος για ποιο λόγο την κρίσιμη δεκαετία του 1960 η “άλλη Αμερική” ηττήθηκε από την ακραία φονταμενταλιστική Αμερική της ενδοχώρας, γιατί οι ΗΠΑ πήραν αυτόν [..]
[ Γιώργος X. Παπασωτηρίου / 17.01.20 ]
Ο «κόκκινος» Ντάσιελ Χάμετ
Ο Ντάσιελ Χάμετ γεννήθηκε στο Μέριλαντ των ΗΠΑ το 1894. Γιος του Ρίτσαρντ Χάμετ και της Άνι Μποντ Ντάσιελ.
Το 1900 μετακομίζουν οικογενειακά στη Φιλαδέλφεια και ένα χρόνο αργότερα [..]
[ ARTI news / 10.01.20 ]
Ο δικός μου νεκρόδειπνος
Μου μηνύσανε πως ετοιμάζουνε για χάρη μου ένα αφιέρωμα και θέλουνε, λέει, επειγόντως, ένα κείμενο σαν αυτά που ’γραφα παλιά ξύνοντας βαθιά σαν το μολύβι τη μνήμη, για τον Καλαμά [..]
[ Δημήτρης Χριστόπουλος / 04.01.20 ]
Σκέψεις πάνω στον Λεοπάρντι
Ο Έρωτας ήταν εκείνος που έσπρωξε τον Λεοπάρντι στο σημείο να διατυπώσει την ύπαρξη, την πραγματικότητα μερικών ψευδαισθήσεων που δημιουργούνται στον άνθρωπο: στο [..]
[ Φοίβος Γκικόπουλος / 04.01.20 ]
Αλμπέρ Καμύ: «Ζήστε σαν...»
Ο Αλμπέρ Καμύ προτείνει «Ζήστε σαν...». Σαν πώς δηλαδή; Το ερώτημα μένει αναπάντητο. Το παιδί δεν «βλέπει» ακόμα τίποτ’ άλλο πάρεξ τον ορίζοντα των απροσδιοριστιών που αργότερα θα [..]
[ Γιώργος X. Παπασωτηρίου / 04.01.20 ]
Ο Ζαπάτα, οι Ρετζαίοι και ο Χομπσμπάουμ
Στις 10 Απριλίου του 1919 ο Εμιλιάνο Ζαπάτα (ή Σαπάτα) έπεσε θύμα ενέδρας και εκτελέστηκε από τις κυβερνητικές δυνάμεις του Μεξικού, κατά τη συνάντησή του με έναν στρατηγό που [..]
[ Γιώργος X. Παπασωτηρίου / 28.12.19 ]
Ο ιππότης της ασφάλτου
Ο καινούργιος χρόνος –ευτυχισμένος και γεμάτος νέες προσδοκίες- μόλις πλήρωσε το ακριβές αντίτιμο, πέρασε τα διόδια. Ο άλλος, απ’ την αντίθετη κατεύθυνση, σαν κυνηγημένος το [..]
[ Δημήτρης Χριστόπουλος / 26.12.19 ]
Χ. Μίλερ: «Ο Τροπικός του Καρκίνου»
«Ο Τροπικός του Καρκίνου» θεωρείται το κορυφαίο έργο του Χένρι Μίλερ. Είναι μια προσπάθεια απαλλαγής «από το χρυσό κανόνα της λογοτεχνίας». Δηλαδή μια αναβίωση των [..]
[ Γιώργος X. Παπασωτηρίου / 26.12.19 ]
Χένρι Μίλερ: Ο κόσμος ΕΙΝΑΙ μνήμες
Τι είναι η Αμερική; Τι είναι ο κόσμος; Η Αμερική ΕΙΝΑΙ. Ο κόσμος ΕΙΝΑΙ. Δεν έχει σημασία το ερώτημα τι είναι ο άνθρωπος. ΕΙΝΑΙ. Για τον Χένρι Μίλερ δεν έχει σημασία ποιος είναι, αλλά ό,τι [..]
[ Γιώργος X. Παπασωτηρίου / 26.12.19 ]
Τρίτο: Το ματωμένο θέρος του 1882, το βλέμμα των Άλλων
Ποια, όμως, ήταν η σχέση των «πάνω» με τους «κάτω» στην ελληνική κοινωνία της εποχής; Ποια ήταν η θέση και η σχέση αφέντη, υπηρέτη, επιστάτη και κολίγου; Η σχέση μεταξύ γαιοκτήμονα [..]
[ ARTI news / 22.12.19 ]
Κωστής Παπαγιώργης: Εν μέση οδώ
Μέρος δεύτερο
...Σαν σύνδεση δύο παραστάσεων, εφόσον η μεταφορά αρχικά δεν προϋπάρχει, δεν αναμένει τον ομιλητή έτοιμη σε κάποια παρακαταθήκη νοημάτων, αλλά γεννάται εν θερμώ κάθε [..]
[ ARTI news / 21.12.19 ]
Τέταρτο: Η κοινωνία του ρακιού-Το ματωμένο θέρος του 1882
Οι Αρτινοί σύμφωνα με τον Σεραφείμ Ξενόπουλο είναι ζωηροί, εργατικοί και φιλόκαλοι αλλά κάποιοι είναι «και φιλήδονοι και φίλοι των διασκεδάσεων και των κατά κόρων [..]
[ Γιώργος X. Παπασωτηρίου / 20.12.19 ]
Αιώνιοι συγγραφείς
Κάθε πράγμα είναι εφήμερο, αλλά υπάρχουν βιβλία άφθαρτα και συγγραφείς αιώνιοι. Αστείρευτοι, προφητικά αληθινοί, σου μιλούν για καθετί το ανθρώπινο, σε σώζουν από την [..]
[ Φοίβος Γκικόπουλος / 20.12.19 ]
Ο Γεράσιμος μέσα μου
(Διάλογος με τον Γεράσιμο από τη “Μουμού”
του Ιβάν Τουργκένιεφ)
-Ξέρω πως δεν μιλάς. Ο συγγραφέας σου δεν σε προίκισε μ’ αυτό το χάρισμα. Έκρινε πως δεν σου χρειαζόταν. Σ’ έχρισε [..]
[ Γιώτα Αναγνώστου / 15.12.19 ]
Συνέντευξη: Άλκη Ζέη: «Η ελευθερία είναι μόνιμο αίτημα…»
Γεννημένη το 1925 στην Αθήνα και περνώντας τα πρώτα της παιδικά χρόνια στη Σάμο, η Άλκη Ζέη, ήδη από νεαρή ηλικία έδειχνε την αγάπη της για την τέχνη, γράφοντας κείμενα για το [..]
[ / 15.12.19 ]
9. Βλέκας, Τζιριτόκωστας, Λάρας... Το ματωμένος θέρος του 1882
Ο Παύλος Καλλιγάς στο μυθιστόρημά του «Θάνος Βλέκας»[1] αναφέρεται στις σχέσεις ληστών και άρχουσας τάξης[2]. Καταγγέλλει συγκεκριμένα «τη διπροσωπία των ισχυρών της επαρχίας, [..]
[ Γιώργος X. Παπασωτηρίου / 14.12.19 ]
Τι είναι η αγάπη;
Για τον Alain Badiou «πρωτίστως, η αγάπη δεν είναι σύμβαση μεταξύ δύο ναρκισσιστών. Είναι μια κατασκευή που αναγκάζει τους συμμετέχοντες να ξεπεράσουν τον ναρκισσισμό. Για να [..]
[ Παναγιώτα Ψυχογιού / 14.12.19 ]
Βιβλιοπαρουσίαση: «ΤΑ ΣΚΑΡΠΙΝΙΑ» του Παύλου Μουρουζίδη
“ΤΑ ΣΚΑΡΠΙΝΙΑ”
του Παύλου Μουρουζίδη,
εκδ. Νησίδες
παρουσιάζει ο Γιάννης Αναγνωστόπουλος
Η μνήμη μπορεί να μπολιάζει την καθημερινότητά μας με [..]
[ ARTI news / 08.12.19 ]