ΒΙΒΛΙΟ

Από τον Μέλβιλ στον Χώθορν

 Μέρος Δεύτερο Αλλά επιστρέφοντας στον Χώθορν και τον Μέλβιλ (στενοί φίλοι και οι δύο εξάλλου) μπορούμε να συμπεράνουμε ότι και οι δύο αναπτύσσουν τις δύο συνιστώσες του [..]

[ Γιώργος X. Παπασωτηρίου / 19.10.18 ]

διαβάστε περισσότερα

Από τον Μόμπι Ντικ στο Άλικο Γράμμα

Πρώτο μέρος Στις 18 Οκτωβρίου 1851 εκδόθηκε το μυθιστόρημα Μόμπι Ντικ του Χ. Μέλβιλ. Τότε είχε μια σχετικά καλή εμπορική επιτυχία, αλλά όταν επανεκδόθηκε το 1924 έγινε το εθνικό ανάγνωσμα [..]

[ Γιώργος X. Παπασωτηρίου / 18.10.18 ]

διαβάστε περισσότερα

Μάρω, Όλα, Αθηνά… όπως ανθρωπιά

Διαβάζω την Αθηνά Παπανικολάου: «Ανοίγω πρωί πρωί τον υπολογιστή, διαβάζω για την Έκθεση Βιβλίου στη Φρανκφούρτη, και βλέπω αυτή τη φωτογραφία και δεν μπορώ να κρατήσω τις [..]

[ ARTI news / 17.10.18 ]

διαβάστε περισσότερα

Για ένα χαμόγελο

 Η πόλη. Μικρή, επαρχιακή. Γονείς στυλοβάτες της κοινωνίας. Και συ, ο «αλλιώτικος», δε χώραγες στη μικρή, τακτοποιημένη ζωούλα τους. Τα μάτια της μάνας σου μια κατηγόρια. Βλέπεις [..]

[ Μαργαρίτα Μανώλη / 17.10.18 ]

διαβάστε περισσότερα

Όσκαρ Ουάιλντ: «δεν είναι ο αμαρτωλός η ντροπή μας, αλλά ο ηλίθιος»

Ποια είναι η διαφορά ανάμεσα στη λογοτεχνία και τη δημοσιογραφία; «Η δημοσιογραφία δεν διαβάζεται με τίποτα και τη λογοτεχνία δεν τη διαβάζουν» απαντά ο Όσκαρ Ουάιλντ! [..]

[ Γιώργος X. Παπασωτηρίου / 16.10.18 ]

διαβάστε περισσότερα

Η πίσω σελίδα μιας φωτογραφίας

Η φωτογραφία, λέει, είναι του 1983. Βρίσκεται στη σελίδα 73 του άλμπουμ «Εβδομήντα Χρόνια Ελληνική Ραδιοφωνία». Αλλά δέκα χρόνια πριν από τώρα. Είναι τραβηγμένη στο στούντιο του Τρίτου [..]

[ Κώστας Καναβούρης / 14.10.18 ]

διαβάστε περισσότερα

Βίας εγκώμιον

Εκείνο το «Ὦ παῖ, γένοιο πατρός εὐτυχέστερος, τά δ’ ἄλλα ὅμοιος» που είχε γράψει στον πίνακα η φιλόλογος της Α’ Γυμνασίου –η θεούσα, ντε, με τα γυαλάκια, τον κότσο στα μαλλιά και τις [..]

[ Δημήτρης Χριστόπουλος / 14.10.18 ]

διαβάστε περισσότερα

«Οι φοβεροί σύγχρονοι»

                Ένας συγγραφέας ζει και υπάρχει για τη διαφορά του. Όσο κι αν είναι μικρή, σ’ εκείνη τη διαφορά υπάρχει αυτό που είναι και αυτό που μπορεί να είναι. Η δουλειά του, [..]

[ Φοίβος Γκικόπουλος / 12.10.18 ]

διαβάστε περισσότερα

Η δική μου η γενιά

Να πω κάτι και για τη δική μου τη γενιά; Θαρρώ ότι έχω το χρέος να το κάνω. Με αυτήν ακριβώς την αίσθηση ευθύνης που έχει ο ευσυνείδητος εργαζόμενος όταν παραδίδει το ταμείο του [..]

[ Παναγιώτης Χατζημωυσιάδης / 11.10.18 ]

διαβάστε περισσότερα

Βαλσαμώματα

Ως προς τα διαβάσματά μου προτιμώ κυρίως την καλή νεοελληνική λογοτεχνία όχι από επαρχιακή φιλοπατρία αλλά γιατί θεματικά και αισθητικά είναι πιο οικεία στα δικά μου [..]

[ Παναγιώτης Χατζημωυσιάδης / 09.10.18 ]

διαβάστε περισσότερα

Νυχτερινές μπάλες

Ήθελε φόρμα του Άρη, του την πήρα τη φόρμα του Άρη. Ήθελε μπάλα του Άρη, του την πήρα τη μπάλα του Άρη. Τι να πεις; Ξεμωραίνονται οι άνθρωποι όσο γερνάνε. Αλλά τις προάλλες που μου ζήτησε [..]

[ Παναγιώτης Χατζημωυσιάδης / 07.10.18 ]

διαβάστε περισσότερα

Ρ. Σαβιάνο: Πιράνχας, οι έφηβοι μαφιόζοι της Νάπολης

Ο Ιταλός συγγραφέας, Ρομπέρτο Σαβιάνο, έγραψε το πρώτο του μυθιστόρημα εμπνευσμένο από πραγματικά γεγονότα. Πρόκειται για τα «Piranhas». Ένα βιβλίο που περιγράφει την εμφάνιση, στη [..]

[ ARTI news / 06.10.18 ]

διαβάστε περισσότερα

Να απομένεις μόνος...

Μόνος. Μετά εξήντα χρόνια. Η λατρεμένη του δυο χρόνια στο χώμα. Τώρα εκείνος δε ζούσε. Απλώς τα κουτσοβόλευε. Με ατέλειωτες ώρες μπροστά στην τηλεόραση και μια διαρκώς αυξανόμενη [..]

[ Μαργαρίτα Μανώλη / 05.10.18 ]

διαβάστε περισσότερα

Στη φλέβα της πέτρας

Στη φλέβα της πέτρας, ποιήματα, Ειρήνη Παραδεισανού, εκδόσεις Βακχικόν 2018  ΣΤΗ ΦΛΕΒΑ ΤΗΣ ΠΕΤΡΑΣ Έπεφτε κίτρινη βροχή απ’ τα γιγάντια μάτια σίδερα σπαρμένα στο χώμα. Η μάνα [..]

[ Ειρήνη Παραδεισανού / 04.10.18 ]

διαβάστε περισσότερα

Ο χρόνος της χειραφέτησης

Χρόνος και Χειραφέτηση. Ο Μιχαήλ Μπαχτίν και ο Βάλτερ Μπένγιαμιν στη ζούγκλα Λακαντόνα,  Sergio Tischler  Αθήνα: futura, 2011  To έργο αυτό μελετά το χρόνο της χειραφέτησης μέσα από δύο σημαντικούς [..]

[ ARTI news / 02.10.18 ]

διαβάστε περισσότερα

Έρικ Χομπσμπάουμ: Μία εξέγερση ή θα είναι διεθνής ή δεν θα 'χει αποτέλεσμα

Ρωτούσαν τον Έρικ Χομπσμπάουμ αν μπορεί η τεχνικο-επιστημονική ανάπτυξη και η καταστροφή του περιβάλλοντος να προκαλέσουν νέες εξεγέρσεις και η απάντησή του ήταν [..]

[ Γιώργος X. Παπασωτηρίου / 01.10.18 ]

διαβάστε περισσότερα

Η απάντηση στον εκφασισμό

Ο Νιλ Πόστμαν θεωρούσε ότι η τηλεόραση αποτελεί σημείο-κλειδί στον σύγχρονο πολιτισμό, καθώς συνιστά μία «μεταφορά»(metaphora), και η μεταφορική λειτουργία της συνίσταται στους [..]

[ Γιώργος X. Παπασωτηρίου / 29.09.18 ]

διαβάστε περισσότερα

Εξέδρα επισήμων

Θέλω να στραγγαλίσω όλους αυτούς τους άθλιους ηθικολόγους που απ’ αρχής του κόσμου σηκώνουνε το δάχτυλο για να μετρήσουνε με τη μεζούρα της ηθικής τους τις ζωές των άλλων, να [..]

[ Παναγιώτης Χατζημωυσιάδης / 29.09.18 ]

διαβάστε περισσότερα

Οι περιπέτειες του Μιγκέλ ντε Θερβάντες

O Θερβάντες γεννήθηκε πιθανώς στις 29 Σεπτεμβρίου του 1547. Ως τόπος γέννησής του θεωρείται η ισπανική πόλη Αλκαλά ντε Ενάρες. Καταγόταν από οικογένεια πρώην ευγενών, γιος του [..]

[ Γιώργος X. Παπασωτηρίου / 28.09.18 ]

διαβάστε περισσότερα

Πεινασμένο φάντασμα

Το πρωί που τον είδα τον χοντρούλη με τη βερμούδα να αφήνει διαφημιστικά φυλλάδια με λαστιχάκι στην πεθαμένη εδώ και χρόνια μονοκατοικία της γωνίας, χαμογέλασα. Άλλο ένα [..]

[ Δημήτρης Χριστόπουλος / 27.09.18 ]

διαβάστε περισσότερα

Σελίδα ημερολογίου

    Φυσάει δυνατά απ’ τα χαράματα. Ξημερώνει. Ανοίγω το παράθυρο. Ένας κίτρινος φθινοπωριάτικος αέρας. Φτιάχνω καφέ. Κι ένα ήσυχο «σ’ αγαπώ». Από κείνα τα «σ’ αγαπώ» της σιωπής που τα [..]

[ Κώστας Καναβούρης / 26.09.18 ]

διαβάστε περισσότερα

«Είναι και χρόνος» του Μάρτιν Χάιντεγκερ

Ο Χάιντεγκερ κάνει μια αποφασιστική διάκριση ανάμεσα στον κοινότυπο ή καθημερινό χρόνο, όπου ζει ο μέσος άνθρωπος λογαριάζοντας τα όντα και τα συμβάντα με βάση κάποιους [..]

[ Παναγιώτα Ψυχογιού / 26.09.18 ]

διαβάστε περισσότερα

Απονομή δικαίου

Αρχές του ’90, σε ένα τάγμα προκάλυψης, κάπου στα βόρεια σύνορα. Στην περιοχή ευθύνης μας είχαμε και κάποια περάσματα μεταναστών στο δάσος. Τρεις τα χαράματα ακούω περπατησιές και [..]

[ Παναγιώτης Χατζημωυσιάδης / 25.09.18 ]

διαβάστε περισσότερα

Διδάσκοντας λογοτεχνία

Α. Το να διδάσκεις λογοτεχνία, σημαίνει να βρίσκεσαι σ’ ένα πλατύ επικοινωνιακό κύκλωμα. Οι αποδέκτες των ακαδημαϊκών μαθημάτων θα βρεθούν μια μέρα –αν τους συντρέξει η τύχη- [..]

[ Φοίβος Γκικόπουλος / 25.09.18 ]

διαβάστε περισσότερα

Ο θάνατος του συγγραφέα

Να λοιπόν που ήρθε η ώρα να σου πω κι εγώ δυο λόγια. Πάρ’ το ως αντίδωρο ταπεινό για όσα έκανες για μένα μια ολόκληρη ζωή. Δεν ξέρω γιατί σε λέω φίλε. Πατέρα ή δημιουργό, ίσως θα ’ταν καλύτερα. [..]

[ Δημήτρης Χριστόπουλος / 21.09.18 ]

διαβάστε περισσότερα

Ο Νίκος Καζαντζάκης για την Ψυχή των Λέξεων

Στην Αίγινα το 1943 Νίκος Καζαντζάκης Ήταν πάντα ερωτευμένος! Ίσως περισσότερο τον δονούσε ο έρωτας ως ιδέα... Ποιες αγαπούσε πιο πολύ... τις γυναίκες ή τις λέξεις... ... αναγνώστη, δεν [..]

[ Κλεοπάτρα Ροντήρη / 18.09.18 ]

διαβάστε περισσότερα

Η δημιουργία και η σύνθεση

                Θυμάμαι ακόμη τον ενθουσιασμό μου όταν, ακόμη νεαρός φιλόλογος, διάβασα στην Ιταλία για πρώτη φορά το δοκίμιο του Έντγκαρ Άλλαν Πόε Η φιλοσοφία της σύνθεσης(1846). Σ’  αυτό το [..]

[ Φοίβος Γκικόπουλος / 15.09.18 ]

διαβάστε περισσότερα

Τα σκουπίδια...

-Και πού ’σαι; Του ’πε τ’ αφεντικό. Η μεριά σου σήμερα, είναι από Σταθμό και κάτω.  Και να ξανακάνεις ένα πέρασμα το μεσημέρι. Τα σχολεία ανοίγουν σήμερα!  Θα ’χει κάμποσο [..]

[ Γεωργία(Γιούλα) Τριγάζη / 11.09.18 ]

διαβάστε περισσότερα

Το δράμα της εποχής μας και ο ρόλος του συγγραφέα

                Τα γεγονότα, η πραγματικότητα, οι αλλαγές που συντελούνται σήμερα στον κόσμο –και είναι στην πλειονότητά τους βασανιστικές, απογοητευτικές- σίγουρα θα πρέπει [..]

[ Φοίβος Γκικόπουλος / 09.09.18 ]

διαβάστε περισσότερα

Η ζοφερή πατρίδα

        Πρέπει να το πάρουμε απόφαση κι αυτό το «πρέπει» ας ακουστεί ως κραυγή αγωνίας και ως αδήριτη ανάγκη: υπάρχει δίπλα μας, δίπλα στην Ελλάδα της αλληλεγγύης, της συμπόνιας, [..]

[ Κώστας Καναβούρης / 07.09.18 ]

διαβάστε περισσότερα