ΕΛΛΑΔΑ
Δικαίωσις
Ήταν η πρώτη που εκτίμησε το ποιητικό μου τάλαντο, όταν ακόμη κι εγώ ο ίδιος το αγνοούσα. Είχα μόλις επιστρέψει από τις πανεπιστημιακές σπουδές μου, χωρίς καμία σοβαρή τριβή με τη [..]
[ Παναγιώτης Χατζημωυσιάδης / 23.02.18 ]
Οι «λαθρομετανάστες» του Α. Σαμαρά και η ρητορική του μίσους
Την ημέρα που ο πρώην πρωθυπουργός Α. Σαμαράς χρησιμοποίησε από το βήμα της Βουλής τον ρατσιστικό όρο λαθρομετανάστες (σ.σ. Να θυμίσουμε ότι η έκφραση αυτή σύμφωνα με την [..]
[ ARTI news / 22.02.18 ]
Novartis ή αλλιώς ο πολιτικός χαρακτήρας της ηθικής
Από την ηθική της εργασίας στην ηθική του κέρδους και, με γρήγορο βηματισμό, στην ηθική της συσσώρευσης, να φτάσει κανείς στην ηθική της διαφθοράς δεν είναι παρά κάνα δυο τσιγάρα [..]
[ Κατέ Καζάντη / 21.02.18 ]
Ας ακυρώσουμε την εμμηνόπαυση...
H Susan Sontag (αμερικανίδα ακτιβίστρια, συγγραφέας, σκηνοθέτης και καθηγήτρια, 1933 - 2004) με αφετηρία την ανώδυνη ρητορική ερώτηση “Γιατί οι γυναίκες ψεύδονται περισσότερο από τους άντρες για [..]
[ Κώστας Κάππας / 21.02.18 ]
Ψεύτικος καιρός...
Παραληρεί. «Γαμ… ο Αλλάχ». Ξυρισμένο κρανίο με σβέρκο βοδιού. Σώμα φουσκωμένο από τις ορμόνες του γυμναστηρίου. «Προδότες, τους αφήνετε να μολύνουν την Ελλάδα». Σιωπή. Δεν [..]
[ Γιώργος X. Παπασωτηρίου / 21.02.18 ]
Ο Δημήτρης Τάρλοου μιλάει για τη βία που εκτρέφει η ελληνική κοινωνία
Το Ευχαριστημένο», η μυθοπλαστική αφήγηση της Μαρίνας Καραγάτση που είναι μια αναφορά στην παιδική της ηλικία και στη δύσκολη σχέση με τον πατέρα της, τον λογοτέχνη Μ. [..]
[ ARTI news / 19.02.18 ]
Κίτρινο σχολικό λεωφορείο
Tα κίτρινα σχολικά λεωφορεία. Από πιτσιρίκο μ’ άρεσαν. Tα κίτρινα σχολικά λεωφορεία. Η πρώτη εικόνα που θυμάμαι ήταν ένα κατακίτρινο σαν ήλιος αμάξι που κάθε πρωί περνούσε μπροστά από [..]
[ Δημήτρης Χριστόπουλος / 19.02.18 ]
Οι Δικές μου Λέξεις
Του Σταύρου Λαγκαδιανού (*)
Κοιτάζω το ρολόι. Περιμένω να κοιμηθώ να σταματήσουν οι λέξεις κι οι φθόγγοι να μιλάνε, να βυθιστώ στα βαθιά νερά του σκοταδιού, να δω εικόνες βραδινές, [..]
[ Φοίβος Γκικόπουλος / 18.02.18 ]
Σερπαντίνες οι μνήμες
Μασκοφορεμένοι υπολογισμοί, αρλεκίνοι και κολομπίνες περίπου ίδιοι, περιγράμματα, σύμβαση αποκριάς για πάντα σ' έμαθαν να κουβαλάς μέσα σου,
τους στριμώχνεις να χωρέσουν [..]
[ Γιώργος Παππάς / 17.02.18 ]
Η μικρή λύκαινα...
Την βρήκε προχτές να τουρτουρίζει στην πλατεία. Την λυπήθηκε και την πήρε σπίτι. Δύο μηνών μικρή λύκαινα (όπως αποδείχτηκε). Φατσούλα. Δεν μπορούσε όμως να την κρατήσει. Οι [..]
[ Σπύρος Σιάτρας / 17.02.18 ]
Η γιορτή της μοιρασμένης χαράς
Αποκριά. Η κορυφαία γιορτή της αντιστροφής, όπου για μια τελετουργική στιγμή επιτυγχάνεται η κοινωνική ισότητα. Είναι τότε που ο κολίγος χουφτώνει την αρχόντισσα, και [..]
[ Γιώργος X. Παπασωτηρίου / 16.02.18 ]
Όταν μισείς για να υπάρχεις
Βλέπω τον 19χρονο από τη Φλόριντα και την 17χρονη από την Παλαιστίνη. Ο πρώτος σκορπίζει το θάνατο και η δεύτερη φυλακίζεται επειδή θέλει μια ελεύθερη ζωή για την ίδια και τους [..]
[ Γιώργος X. Παπασωτηρίου / 15.02.18 ]
Σύγκρουση και βία
Η σύγκρουση είναι μια συστηματική και διαρκής βία∙ όταν εκδηλώνεται ανάμεσα στα Κράτη, συνήθως ονομάζεται πόλεμος. Και δεν ενέχει πάντα την αμοιβαιότητα∙ [..]
[ Φοίβος Γκικόπουλος / 14.02.18 ]
Κατερίνα Μάτσα: Η τοξικομανία είναι κοινωνικό φαινόμενο
Η ψυχίατρος Κατερίνα Μάτσα, πρώην διευθύντρια της Μονάδας Απεξάρτησης 18 ΑΝΩ του Ψυχιατρικού Νοσοκομείου Αττικής (Ψ.Ν.Α.), συγγραφέας, εκδότρια του περιοδικού Τετράδια [..]
[ ARTI news / 11.02.18 ]
Το μεγάλο φαρμακοπότι και οι αντιδράσεις
Τρομάζει με το μέγεθός του το μεγάλο φαρμακοπότι που γινόταν μπροστά στα μάτια μας επί έτη και έτη εν ειρήνη (που μόνο ειρηνικά δεν ήταν όσον αφορά τις επιπτώσεις τους στη ζωή των [..]
[ Κώστας Καναβούρης / 11.02.18 ]
Ψυχοσάββατο
Αγγίζει την παύλα ανάμεσα στις δυο χρονολογίες και νιώθει σαν τον άπιστο Θωμά. Δεκαέξι χρονών ήταν που έχασε τον πατέρα του κι άρχισε το τσιγάρο. Πότε μπάρκαρε, πότε παντρεύτηκε [..]
[ Δημήτρης Χριστόπουλος / 11.02.18 ]
Ρομποτική επανάσταση: Παράδεισος ή κόλαση;
Η ψηφιακή και ρομποτική επανάσταση τείνει να μεταβάλλει βαθιά την αντίληψη και την προσέγγιση του κόσμου γύρω μας. Η μαζική άφιξη της ψηφιοποίησης σε όλους τους τομείς της [..]
[ Γιώργος X. Παπασωτηρίου / 10.02.18 ]
«Με είδες, έτσι δεν είναι;»
Ήταν άλλες οι ματιές τότε, ευτυχώς εκείνα τα χρόνια δεν φόραγαν βλέμματα, ευτυχώς εκείνα τα χρόνια δεν τα βάφανε για να τα πουλήσουν, δεν τα προσάρμοζαν στα γούστα του άλλου για [..]
[ Γιώργος Παππάς / 08.02.18 ]
Δεν υπάρχουν απόψεις στις θετικές επιστήμες
Οι Θετικές Επιστήμες έχουν την φήμη δύσκολων επιστημονικών πεδίων τα οποία απαιτούν πολύ ευφυείς ανθρώπους για να τα κατανοήσουν και να τα καλλιεργήσουν. Μοιραία, [..]
[ Κώστας Κάππας / 08.02.18 ]
Πολύτιμο φορτίο
Ταξιδεύαμε. Άγονη γραμμή. Φεύγαμε. Κάναμε εμβόλια αμνησίας και φεύγαμε. Αναβολή δεν σήκωνε. Στεριά να μην πατήσουμε, ορκιστήκαμε. Το πολύτιμο φορτίο να σώσουμε.
Πρώτη μέρα. Στα [..]
[ Δημήτρης Χριστόπουλος / 07.02.18 ]
Για την πρακτική λογική
Μέσα σε μισό αιώνα πόσο άλλαξε η σκέψη μου πάνω στη λειτουργία της πρακτικής λογικής. Μετά την πτώση της χούντας των συνταγματαρχών είχα μια αίσθηση της νέας κουλτούρας της [..]
[ Φοίβος Γκικόπουλος / 06.02.18 ]
Αισιοδοξία...
Απαισιοδοξία μπορεί να είναι το αποτέλεσμα μιας σύγχυσης, μια σχολή σκέψης, ένα κίνημα, κυρίως μια στάση εκούσια ή ακούσια απέναντι στον κόσμο και τη ζωή. Μια ηθική της ματαιότητας [..]
[ Παναγιώτα Ψυχογιού / 06.02.18 ]
«Πολίτες του κόσμου» ή «στρατιώτες καταφυγίου»;
Ο εθνικιστικές τάσεις στην Ευρώπη είναι αποτέλεσμα μιας τριπλής κρίσης: εθνικής, πολιτικής και οικονομικής. Κατ' αρχάς, ο εθνικισμός στις χώρες που προέκυψαν με την [..]
[ Δημήτρης Χριστόπουλος / 04.02.18 ]
14 Το αγροτικό ζήτημα - Το Ματωμένο Θέρος του 1882
Το αγροτικό κίνημα στην Άρτα και στη Θεσσαλία –αλλά και στην Κέρκυρα πριν[1]- στρέφεται εν πολλοίς εναντίον συγγενών, του Κ. Καραπάνου και του πεθερού του, Χρηστάκη εφέντη [..]
[ Γιώργος X. Παπασωτηρίου / 04.02.18 ]
Η πιο σκοτεινή ώρα
Οι ταινίες που διαπραγματεύονται ιστορικά θέματα, ή πρόσωπα, συχνά κινδυνεύουν ακριβώς από αυτό. Από την ίδια τους τη θεματολογία. Και βέβαια από τον προσανατολισμό της οπτικής [..]
[ Γεωργία(Γιούλα) Τριγάζη / 03.02.18 ]
Τα κομμάτια του έρωτα
Κοριτσάκι αυτή, Δραπετσώνα, Λιπάσματα. Στο νοικιασμένο διώροφο της οδού Κανελλοπούλου. Ο στενός διάδρομος, οδηγούσε σε μια σκάλα εξωτερική. Πάνω το σπίτι τους. Κάτω, το σπίτι των [..]
[ Γεωργία(Γιούλα) Τριγάζη / 01.02.18 ]
Αγκινάρες, Μακεδονία και ρατσισμός
Όταν γεννιόμαστε είμαστε προφανώς γυμνοί. Όχι μόνο στο σώμα, αλλά και στο μυαλό. Η μόνη μας προίκα είναι το DNA και οι εγγραφές του, εγγραφές από το παρελθόν και από το περιβάλλον, τίποτα [..]
[ Κώστας Κάππας / 31.01.18 ]
Πατριώτης ναι, εθνικιστής ποτέ...
Ανάμεσα στην αγάπη για την πατρίδα και στον εθνικισμό υπάρχει η ίδια διαφορά που υπάρχει ανάμεσα στην ευγένεια της ανθρώπινης αγάπης για ένα ανθρώπινο δημιούργημα και της [..]
[ Δημήτρης Χριστόπουλος / 31.01.18 ]
Ιστορία χωρίς υποκείμενο
Η ιστορία χωρίς υποκείμενο: μια προοπτική που γεννήθηκε από τον επιστημονικό ρασιοναλισμό της κοινωνίας μας και της συνθήκης μας: μια πρόσκληση ν’ αλλάξουμε [..]
[ Φοίβος Γκικόπουλος / 30.01.18 ]
Αλαίν Μπαντιού: Ο Τσίπρας έπρεπε να τηρήσει το «Όχι»
Σε συνέντευξη που παραχώρησε ο Γάλλος φιλόσοφος Αλαίν Μπαντιού στο περιοδικό Lifo αναφέρεται μεταξύ άλλων και στο ελληνικό «Όχι» τον Ιούλιο του 2015.
«Η μεγάλη διαφορά μεταξύ της [..]
[ ARTI news / 29.01.18 ]