ΕΛΛΑΔΑ
H Κυριακή των μοναχικών
Η Κυριακή είναι η πιο δύσκολη μέρα των μοναχικών, είναι η μέρα που η αδιαφορία των άλλων οξύνει τη μοναξιά. Γι’ αυτό είναι την Κυριακή που η μοναξιά τρομοκρατεί περισσότερο κι από [..]
[ Γιώργος X. Παπασωτηρίου / 27.04.17 ]
Στερεότυπα του καναπέ και της TV
Μέχρι τέσσερις γυναίκες ανά μουσουλμάνο άνδρα (Κοράνι 4:3). Ότι πιο γλυκό και δοτικό εκείνη την άγρια εποχή! Η φυλή είχε λίγους πολεμιστές και κάθε μάχη στις ερήμους με τις αντίπαλες [..]
[ Κώστας Κάππας / 19.04.17 ]
Ο Μοντάλε πέρα από τον Μοντάλε
Οι κινηματογραφιστές και οι ποιητές έχουν κάτι το κοινό μεταξύ τους: την εικόνα και την αλληλουχία. Ο λόγος του ποιητή επικαλείται την εικόνα, η εικόνα του [..]
[ Φοίβος Γκικόπουλος / 18.04.17 ]
Ποιός θυσιάζεται και ποιος ανασταίνεται;
Απέχουμε μια ανάσα από την Κυριακή του Πάσχα.Το κορυφαίο γεγονός της θρησκευτικής τελετουργίας είναι η έννοια της Ανάστασης που σαρκώνεται. Ο λόγος που αποκτά υπόσταση. Η [..]
[ Ευάγγελος Αυδίκος / 15.04.17 ]
10 + 1 παρατηρήσεις για την ιστορία μας
Γορίλλες, χιμπαντζήδες, Έλληνες, Βούλγαροι, Τανζανοί και Εσκιμώοι έχουμε κοινή καταγωγή και μάλιστα από την Αφρική. Το DNA μας είναι κατά 100% ίδιο με του Πακιστανού, του Σουηδού, του [..]
[ Κώστας Κάππας / 07.04.17 ]
Το νόημα της απλότητας
Το γράψιμο είναι μια μορφή στοχασμού. Σημαίνει να βρίσκεσαι αντιμέτωπος με τον εαυτό σου. Να σκέφτεσαι και να κατανοείς. Η υπερβολή οδηγεί στην εκζήτηση και στην [..]
[ ARTI news / 06.04.17 ]
Η συγγραφή ως πολλαπλασιασμός της ύπαρξης
Όλα είναι συνθέσεις σε πρόζα (από το λατινικό prosus, «που προχωρεί μπροστά»), εκθέσεις ανθρώπινων γεγονότων, παραγωγή του φανταστικού. Δηλαδή, αυτά και άλλα.
Δεν [..]
[ Φοίβος Γκικόπουλος / 05.04.17 ]
"Aγάπη σαν ακολασία" του Γιώργου Χειμωνά
Aγάπη σαν ακολασία του Γιώργου Χειμωνά
ανθολόγηση κειμένων από τον Αργύρη Παλούκα,
εκδόσεις Κριτική 2016
Προσπαθώ να ταιριάξω στο χαρτί τα λόγια εκείνα τα τραχιά που να πρέπουν στον [..]
[ Ειρήνη Παραδεισανού / 01.04.17 ]
Βαν Γκογκ: Μια ζωή σαν χαοτική δίνη
Στις 30 Μαρτίου του 1853 γεννιέται ο ιδιοφυής Ολλανδός ζωγράφος Βίνσεντ βαν Γκογκ.
Στη σύντομη και τραγική ζωή του κατάφερε να μας αφήσει μερικούς από τους ωραιότερους πίνακες. Kι [..]
[ ARTI news / 29.03.17 ]
Οι "αλήθειες" και η αλήθεια της Ιστορίας
Εάν κάποιος ισχυριζόταν ότι οι Έλληνες δεν ήταν σκλάβοι τω Οθωμανών αλλά συμμετείχαν στη δομή της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας θα προκαλούσε έκπληξη και ορυμαγδό. Αν κάποιος [..]
[ Γιώργος X. Παπασωτηρίου / 24.03.17 ]
Έρως Θεσσαλονικεύς
«Καθένας διαθέτει μια δική του ματιά για την πόλη του και τον ερωτικό χαρακτήρα της. Την ιστορία του έρωτα τη χτίζουν οι γενναίοι του. Οι άλλοι, αγκυλωμένοι στην αμήχανη [..]
[ Θωμάς Κοροβίνης / 22.03.17 ]
«Δεν είναι ο αμαρτωλός που είναι η ντροπή μας, αλλά ο ηλίθιος…»
Έντονη κριτική από ευρωβουλευτές δέχτηκε ο Ντάισελμπλουμ διότι αρνήθηκε να ανακαλέσει δήλωση στη γερμανική Frankfurter Allgemeine Zeitung, σύμφωνα με την οποία οι χώρες του ευρωπαϊκού Νότου «δαπάνησαν [..]
[ ARTI news / 22.03.17 ]
Ποιητές ξένοι στους ουρανούς, ξένοι στις πόλεις, ξένοι παντού
Προς χάριν μιας «ημέρας», της «ημέρας της ποίησης», που παραπέμπει είτε σε μία μνημειακή μη ομιλούμενη πλέον γλώσσα, είτε σε μία διεκδίκηση του ποιητικώς ομιλείν και δραν, [..]
[ Γιώργος X. Παπασωτηρίου / 21.03.17 ]
Δυο σπαταλημένες ζωές αναζητούν τόπο να σταθούν
Ένα λιτό και απέριττο σκηνικό, τόσο απρόσωπο και ψυχρό όσο και ο τρόπος που προσεγγίζει το δράμα της προσφυγικής κρίσης ο δυτικός κόσμος. Δυο ζωές σπαταλημένες, διαλυμένες, μια [..]
[ Νίκος Σπιτσέρης / 19.03.17 ]
Εουτζένιο Μοντάλε*:Συχνά τη δυστυχία της ζωής συνάντησα
Από «Κόκκαλα σουπιάς»
[Συχνά τη δυστυχία της ζωής συνάντησα]
Συχνά τη δυστυχία της ζωής συνάντησα:
ένα ρυάκι στραγγαλισμένο που κόχλαζε,
ένα φύλλο στεγνό που ζάρωνε,
ένα άλογο [..]
[ Φοίβος Γκικόπουλος / 18.03.17 ]
Όταν έρχεται το Τίποτα
«Να του πεις για τις κακοήθειες», λέει ο γιατρός. «Για τις φλεγμονές στους λεμφαδένες», διορθώνει!
Σοκ. Αίφνης εισβάλλει το Τίποτα. Θέλεις κάπου να κρατηθείς. Να οικειωθείς [..]
[ Γιώργος X. Παπασωτηρίου / 18.03.17 ]
Εάν υπάρχει Θεός την βάψαμε;
Αγαπητέ Θεέ,
Ένα από τα πιο εμπνευσμένα συνθήματα των τοίχων της πόλης, είναι το “Εάν υπάρχει Θεός την βάψαμε!”. Εμείς το γράψαμε, δεν είμαστε υποχρεωμένοι να θεωρούμε ότι υπάρχεις, [..]
[ Κώστας Κάππας / 17.03.17 ]
"Η μελαγχολία είναι σαν ένας πόνος στο μυαλό"
Από παιδί είχα μιαν αγάπη στα κείμενα που με δοκίμαζαν. Κι έγραφα κι εκθέσεις που δοκίμαζαν τις δασκάλες μου και τους καθηγητές μου αργότερα. Μην είσαι τόσο σκληρή μου γράφανε [..]
[ Ειρήνη Παραδεισανού / 16.03.17 ]
Οι κανονισμοί των Ναζί για την jazz και οι Swingjugend
Είναι γνωστό ότι οι Ναζί μισούν... Όπως ήταν φυσικό, το μίσος στρεφόταν και κατά της μουσικής (εκτός των εμβατηρίων και των ελαφρών, ακίνδυνων σουξέ), πόσον μάλλον κατά της jazz που, σύμφωνα με [..]
[ ARTI news / 16.03.17 ]
Μίκης Θεοδωράκης: Ζώντας στο κόκκινο
Μίκης Θεοδωράκης,
«Μονόλογοι στο λυκαυγές»,
εκδόσεις ΙΑΝΟΣ.
Τον βλέπω στο κρεβάτι, να περιεργάζεται χαμογελαστός το εργόχειρο της Μαργαρίτας. Όσοι συμπεραίνουν από την [..]
[ Γιώργος X. Παπασωτηρίου / 15.03.17 ]
«Σβησμένες όλες οι φωτιές οι πλάστρες μες στη Χώρα»
Η «ΠΟΡΝΗ ΡΩΜΙΟΣΥΝΗ» ΚΑΙ ΤΟ «ΠΑΡΑΜΥΘΙ ΧΩΡΙΣ ΟΝΟΜΑ»
Η ιστορία, λένε, επαναλαμβάνεται είτε σαν τραγωδία είτε σαν φάρσα. Δεν ξέρω τι από τα δυο συμβαίνει σήμερα, αλλά το σίγουρο [..]
[ Νίκος Πράντζος / 12.03.17 ]
Οι λέξεις-πέτρες και ο κερχανατζής
Ο Τζιάνι Ροντάρι στη Γραμματική της Φαντασίας λέει, μια λέξη είναι μια πέτρα που πέφτει σε μια ήσυχη λίμνη και μέχρι να φτάσει στο βυθό της έχει φέρει μεγάλη ταραχή. Έτσι κι εγώ, με [..]
[ / 12.03.17 ]
Η κρυφή πολυπλοκότητα του απλού
Τελικά μπορώ να μάθω ποια είναι τα μυθιστορήματα που σου αρέσουν; -με ρωτά με απότομο ύφος ένας νεαρός μου φίλος, εκνευρισμένος από τον ελάχιστο ενθουσιασμό μου για [..]
[ Φοίβος Γκικόπουλος / 10.03.17 ]
Ο Ταχυδρόμος φέρνει γράμματα ποιήματα
Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης στις 21 Μαρτίου 2017, τα Ελληνικά Ταχυδρομεία, η Εταιρεία Συγγραφέων και η ΕΡΤ συνδιοργανώνουν στην Παλαιά Βουλή στις 19:30, μια μεγάλη [..]
[ ARTI news / 08.03.17 ]
Βίος ανωφελής, μάταιος και βαρύς
Από χθες σκέφτομαι μια φράση από τη Φόνισσα του Παπαδιαμάντη. «Εις εικόνας, εις σκηνάς και εις οράματα, της είχεν επανέλθει εις τον νουν όλος ο βίος της, ο ανωφελής και μάταιος [..]
[ Ειρήνη Παραδεισανού / 08.03.17 ]
Το βιβλίο στην ψηφιακή εποχή και η κριτική ανάγνωση
Τι ωραία: γράφοντας, video-γράφοντας, δεν ενοχλείς κανέναν, δεν κάνεις θόρυβο. Τι να έγινε η απαρχαιωμένη, θορυβώδης Olivetti – Lettera 32, με τα πλήκτρα που μπλέκονται; Από τη μουσική της από σφυράκια [..]
[ Φοίβος Γκικόπουλος / 07.03.17 ]
Η στιγμή που τα τραύματα αποσύρονται
Ήπιε την τελευταία γουλιά της μπύρας όρθιος, άφησε το αντίτιμο σε χαρτονόμισμα που το ασφάλισε κάτω από το ποτήρι και κίνησε για τη Σακρέ Κερ. Στάθηκε στα σκαλοπάτια της [..]
[ Γιώργος X. Παπασωτηρίου / 07.03.17 ]
Το βουνό στις Σκουριές και η Ύβρις
–στον Γιάννη Μακριδάκη-
Με φύτεψαν αιώνες πριν αλογάριαστους χθόνιοι θεοί. Ούτε από πατρικό χάδι ξέρω, ούτε από μητρική στοργή. Έτσι ορφανό κι ολομόναχο πορεύτηκα μέσα στο χρόνο. [..]
[ Θωμάς Κοροβίνης / 07.03.17 ]
Ο... ευλογημένος Έλληνας
Συνταξιδεύουν. Δένεται. Φοβάται τα αεροπλάνα, της λέει. Δεύτερη φορά που ανεβαίνει σε αεροπλάνο. Η πρώτη πριν από δέκα μήνες. Έφυγε απ’ τη Λειβαδιά για τη Γερμανία. Σε ένα χωριό κοντά [..]
[ / 05.03.17 ]
Η λογοτεχνία είναι η μνήμη των συγκινήσεων μας
Τι είναι η λογοτεχνία; Σε τι χρησιμεύει; Πόσες φορές άκουσα να μου απευθύνει αυτές τις ερωτήσεις, σε τόνο πότε επιτακτικό και πότε παρακλητικό, ένας νεαρός φίλος στις [..]
[ Φοίβος Γκικόπουλος / 02.03.17 ]