ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Είδη πολλά κανένα γένος

Με μάζεψες  απ’ το νερό. Δεν ξέρω τίνος ήταν το θαλάσσιο οικόπεδο που μ’ έπνιγε. Ξέρω μόνο ότι πνιγόμουν. Με μάζεψες  την ώρα που με όλη τη δύναμη της απεγνωσμένης μου ψυχής [..]

[ Γιώτα Αναγνώστου / 19.02.20 ]

διαβάστε περισσότερα

Το Συρράκο της πέτρας και τ' ουρανού

Έχει σημασία από που κοιτάζει κανείς τον ουρανό. Άλλο να την κοιτάς απ' το βουνό κι άλλο από τον κάμπο. Μα πιο διαφορετικό είναι να τον κοιτάς από το Συρράκο. Το Συρράκο βρίσκεται στα [..]

[ ARTI news / 18.02.20 ]

διαβάστε περισσότερα

Οι λέξεις και ο Μπωντλαίρ

Οι λέξεις απαρτίζονται από μία ύλη, η οποία μπορεί να προκαλέσει σπινθήρες και να κινητοποιήσει τα αδρανή πνεύματα και τις απαθείς ψυχές. Η ποιητική γλώσσα πολύ περισσότερο [..]

[ Γιώργος X. Παπασωτηρίου / 17.02.20 ]

διαβάστε περισσότερα

Φοβάμαι. Φοβάμαι πολύ

Οι σκανδιναβικές αερογραμμές (SAS) αναγκάστηκαν προ ημερών να αποσύρουν την καινούργια τους διαφημιστική καμπάνια με τίτλο «Τι είναι αληθινά σκανδιναβικό; Απολύτως [..]

[ Δημήτρης Χριστόπουλος / 15.02.20 ]

διαβάστε περισσότερα

Αδειανό πουκάμισο

Στην Ιλιάδα η Ελένη είναι μια δυστυχισμένη γυναίκα. Ένα ράκος. Κανέναν δε συγκινεί πια η παρουσία της κι έχει πάψει από καιρό να αποτελεί το ερωτικό αντικείμενο του πόθου. Ούτε ο [..]

[ Νίκος Προσκεφαλάς / 13.02.20 ]

διαβάστε περισσότερα

Ριζική χυδαιότητα και φασισμός

Έρωτας χωρίς ντροπές... (και) μπανιστίρι, τηλεοπτικό στριπτίζ... και το... κλαρίνο από το Διαφάνι, είναι οι πρωτοσέλιδοι τίτλοι φαιών φυλλάδων, που ζέχνουν ρατσισμό, ξενοφοβία, σεξισμό [..]

[ Γιώργος X. Παπασωτηρίου / 13.02.20 ]

διαβάστε περισσότερα

Κάτι για τη νύχτα

«εκ σέλαος αμυδρού έρως φωτός μεγάλου» Ήμουν μικρή. Ίσως γι’ αυτό δεν μου ‘πες τίποτα γι’ αυτά τα βράδια. Για τότε λέω που κοιμόσουν με το χέρι στην τσέπη, σφιχτά κρατώντας τη [..]

[ Γιώτα Αναγνώστου / 12.02.20 ]

διαβάστε περισσότερα

Διότι δεν εξυπνά όστις δεν εκοιμήθη

Νοσώ. Εκτέθηκα ανεπανόρθωτα σε ύπουλους (υ)ιούς  και θυγατέρες που κατατρώγουν αργά και σταθερά και ανενδοίαστα κι ανερυθρίαστα ακόμη και το σώμα και το πνεύμα μου. Ο [..]

[ Γιώτα Αναγνώστου / 06.02.20 ]

διαβάστε περισσότερα

Βία και πολιτισμός, οι αντίρροπες τάσεις του ανθρώπου

Η βία διαθέτει ένα προνομιούχο εργαλείο φοβερής αποτελεσματικότητας: την Εξουσία. Ένα σύστημα δηλαδή οργάνωσης και άσκησης της πολιτικής κυριαρχίας και της θρησκευτικής, [..]

[ Γιώργος X. Παπασωτηρίου / 06.02.20 ]

διαβάστε περισσότερα

Κώστας Αξελός: Το μεγάλο Τίποτα

Εκλείπουν πλέον οι ποιητές που ξεσήκωναν τα κύτταρα και ανέτρεπαν τα καθεστώτα, καταγγέλλοντας «κάθε κενότητα (που) αναπαύεται ανώδυνα σε κατακτημένες αποσκευές». Τώρα, [..]

[ Γιώργος X. Παπασωτηρίου / 04.02.20 ]

διαβάστε περισσότερα

Ο καθρέφτης

Ο καθρέφτης πολλαπλασιάζει τις εικόνες όσων διαδραματίζονται μπροστά του, αλλά κρύβει αυτά που συμβαίνουν πίσω από την γυαλιστερή και απαστράπτουσα επιφάνειά του. Στην [..]

[ Φοίβος Γκικόπουλος / 02.02.20 ]

διαβάστε περισσότερα

Ένα ψηφιακό μέλλον γεμάτο υποσχέσεις...

Δεν θυμόταν από πότε είχε να βγει από το σπίτι. Ο χειμώνας ήταν δύσκολος από ότι τον πληροφορούσε το Weather Forecasting, αλλά αυτός είχε κεντρική θέρμανση. Όσο για φαγητό και σπιτικές προμήθειες, το “Consumer Home” τον [..]

[ Κώστας Κάππας / 29.01.20 ]

διαβάστε περισσότερα

Τα κίτρινα φεγγάρια

Είναι μια σκηνή στην «κάλπικη λίρα». Όχι, δεν θα σου πω για τη σκηνή της σοφίτας που ο νεαρός ζωγράφος Χορν προσπαθεί σε πίνακα να αποτυπώσει το «σ’ αγαπώ» της Λαμπέτη, ούτε για [..]

[ Γιώτα Αναγνώστου / 22.01.20 ]

διαβάστε περισσότερα

Αντόνιο Γκράμσι (*) Il Canto decimo dell'Inferno(**)

 To 10ο  Κάντο της Κόλασης Φαρινάτα και Καβαλκάντε, ο πατέρας και ο πεθερός του Γκουίντο. Cavalcante è il punito del girone. Ο Καβαλκάντε είναι ο καταδικασμένος σ’ αυτό τον κύκλο. Nessuno ha osservato che se non si tien conto del dramma di Cavalcante, in quel girone non si vede in atto il tormento del dannato: la struttura avrebbe dovuto condurre a una valutazione estetica del canto piú esatta, poiché ogni punizione è rappresentata in atto. Κανείς δεν έχει παρατηρήσει ότι [..]

[ Φοίβος Γκικόπουλος / 22.01.20 ]

διαβάστε περισσότερα

Τάσος Χαλκιάς: Όταν δάκρυζε το κλαρίνο

Ο Τάσος Χαλκιάς είναι ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους της ηπειρώτικης δημοτικής μουσικής. Είναι το μικρότερο από τα πέντε παιδιά του Πολυχρόνη Χαλκιά και [..]

[ ARTI news / 19.01.20 ]

διαβάστε περισσότερα

Κ. Καρυωτάκης: Δεσποινίς Bovary

         Στη μέση της γιορτής προχωρούσε αργά. Καθώς όλοι βιάζονταν γύρω της, ήταν σαν ένα μαύρο στίγμα σε πανί κινηματογράφου. Συντροφιές από νέους περνούσαν. Αλλοι την έβλεπαν κ' [..]

[ ARTI news / 17.01.20 ]

διαβάστε περισσότερα

Παράξενη βροχή (μι-λα-ρε)

Είδα στον ύπνο μου ότι έβρεχε αντίχειρες. Κι ήταν πολλοί, πάρα πολλοί. Τέτοια βροχή μιλάμε. Κι εγώ σκεφτόμουνα, γαμώτο, μόλις έκανα τα τζάμια. Άντε πάλι απ’ την αρχή. Επρόκειτο ασφαλώς για [..]

[ Γιώτα Αναγνώστου / 14.01.20 ]

διαβάστε περισσότερα

Τρεις ταξικοί αποστάτες για την κατηχήτρια Κεραμέως

Ας μην μεμψιμοιρεί κανείς με το γεγονός ότι η εν Χριστώ αδελφή, Νίκη Κεραμέως, έλαβε την απόφαση να καταργήσει την αργία -μήτηρ πάσης κακίας εξάλλου- της εορτής των Τριών Ιεραρχών [..]

[ Κατέ Καζάντη / 12.01.20 ]

διαβάστε περισσότερα

Γιάννης Τριάντης: Οι μεταξωτοί άνθρωποι

Ένα κείμενο που ο Γιάννης Τριάντης έγραψε το 2012, Οι μεταξωτοί άνθρωποι, ταξιδεύει στο χρόνο, διαβάζεται και ξαναδιαβάζεται, απηχώντας την ανάγκη μας γι' αυτό το είδος ανθρώπων. Δεν [..]

[ ARTI news / 06.01.20 ]

διαβάστε περισσότερα

Αλμπέρ Καμύ: «Ζήστε σαν...»

Ο Αλμπέρ Καμύ προτείνει «Ζήστε σαν...». Σαν πώς δηλαδή; Το ερώτημα μένει αναπάντητο. Το παιδί δεν «βλέπει» ακόμα τίποτ’ άλλο πάρεξ τον ορίζοντα των απροσδιοριστιών που αργότερα θα [..]

[ Γιώργος X. Παπασωτηρίου / 04.01.20 ]

διαβάστε περισσότερα

Το έθιμο

Εκείνη την Πρωτομηνιά, παραφύλαγε τη μάνα της, να δει πώς θ’ αντιδράσει. Κάθε της κίνηση, κάθε της κρυφός στεναγμός, ήταν γι’ αυτήν ένα σημάδι. Γιατί η Σοφιά, -η μάνα της-, ήταν το βαρόμετρο [..]

[ Γεωργία(Γιούλα) Τριγάζη / 31.12.19 ]

διαβάστε περισσότερα

Αργότερα Θάνο, αργότερα…

  Δεν ξέρω. Αυτό είναι. Δεν ξέρω ούτε τι να κάνω, ούτε τι να πω. Πριν λίγο εμφανίστηκε αλαφιασμένη η Ευγενία στην πόρτα της κρεβατοκάμαρας: πέθανε ο Θάνος Μικρούτσικος. Και ξαναμπήκε [..]

[ Κώστας Καναβούρης / 29.12.19 ]

διαβάστε περισσότερα

Ο Ζαπάτα, οι Ρετζαίοι και ο Χομπσμπάουμ

Στις 10 Απριλίου του 1919 ο Εμιλιάνο Ζαπάτα (ή Σαπάτα) έπεσε θύμα ενέδρας και εκτελέστηκε από τις κυβερνητικές δυνάμεις του Μεξικού, κατά τη συνάντησή του με έναν στρατηγό που [..]

[ Γιώργος X. Παπασωτηρίου / 28.12.19 ]

διαβάστε περισσότερα

Σαν πειραγμένη σακαράκα

Έλα, έλα σε μένα. Τελειώνει η χρονιά, ίσα που προλαβαίνεις. Έλα να φτιάξουμε αναμνήσεις να ‘χουνε τα παιδιά να νοσταλγούν κοιτώντας τις φωτογραφίες. Έλα τελειώνει η χρονιά, ξέχνα τα [..]

[ Γιώτα Αναγνώστου / 28.12.19 ]

διαβάστε περισσότερα

Queer ο όντως Χριστός

Ο Χριστός, αυτός που προ ημερών γιορτάστηκε στη Δύση, είναι queer: αν ο Ιησούς γεννήθηκε για να διακόψει τη ροή του υπάρχοντος, άδικου, κόσμου, αν γεννήθηκε για να σταθεί στο πλευρό των [..]

[ Κατέ Καζάντη / 27.12.19 ]

διαβάστε περισσότερα

Κορνήλιος Καστοριάδης: Οι ρίζες του μίσους

Υπάρχουν δύο ψυχικές εκφράσεις του μίσους: το μίσος για τον άλλο  και το μίσος για τον εαυτό μας, το οποίο συχνά δεν παρουσιάζεται ως τέτοιο. Αλλά πρέπει να καταλάβουμε ότι και τα [..]

[ Παναγιώτα Ψυχογιού / 26.12.19 ]

διαβάστε περισσότερα

Το ψωμί

Οι γονείς μας είναι η μνήμη μας. Σ’ αυτό το συμπέρασμα είχε κατασταλάξει με τα χρόνια, ακόμη κι αν ο Φρόυντ –του οποίου τη γνώμη σεβόταν σε μεγάλο  βαθμό-, θα τοποθετούσε ορισμένους [..]

[ Γεωργία(Γιούλα) Τριγάζη / 25.12.19 ]

διαβάστε περισσότερα

Δεν θέλει πολλά ο άνθρωπος...λίγο φαΐ, λίγο κρασί/Χριστούγεννα κι Ανάσταση.

Τώρα που τα Χριστούγεννα έφτασαν σαν ένα προκαθορισμένο εορταστικό ραντεβού-καταναλωτικό ραντεβού, άλλοι βιώνουν την έλλειψη και άλλη την μελαγχολία του κορεσμού. Τα [..]

[ Παναγιώτα Ψυχογιού / 23.12.19 ]

διαβάστε περισσότερα

Μόνο

Απόψε να μην περιμένεις τίποτα τη νύχτα να φωτίσει. Μαύρη, κατράμι, αφέγγαρη θα μείνει, δίχως άστρο. Και μη βιαστείς να επιρρίψεις την ευθύνη για τούτη την αιφνίδια συσκότιση στις [..]

[ Γιώτα Αναγνώστου / 22.12.19 ]

διαβάστε περισσότερα

Κωστής Παπαγιώργης: Εν μέση οδώ

Μέρος δεύτερο ...Σαν σύνδεση δύο παραστάσεων, εφόσον η μεταφορά αρχικά δεν προϋπάρχει, δεν αναμένει τον ομιλητή έτοιμη σε κάποια παρακαταθήκη νοημάτων, αλλά γεννάται εν θερμώ κάθε [..]

[ ARTI news / 21.12.19 ]

διαβάστε περισσότερα