ΚΟΣΜΟΣ
Νέα Νοτρ-Νταμ: Ο πολιτισμός της ερήμου
Κάηκε η Παναγία των Παρισίων
Μεγάλη η συγκίνηση για τους Γάλλους και όλους τους ανθρώπους του πλανήτη
Συγκινήθηκαν και οι πολύ πλούσιοι, συγκινήθηκαν και οι [..]
[ ARTI news / 20.04.19 ]
Η χρονιά που κρύφτηκε ο ήλιος
Πως εμπνεύστηκε ο Λόρδος Μπάυρον το «Σκοτάδι» και η Μαίρη Σέλλεϋ τον «Φρανκεστάιν»
Το 1816 οι πληθυσμοί της Δυτικής Ευρώπης και της Βορειοανατολικής Αμερικής βρέθηκαν [..]
[ Νίκος Πράντζος / 19.04.19 ]
Πως τα data και τα fake news κερδίζουν τις εκλογές
Εκλογές λοιπόν. Δημοσκοπήσεις. Πολιτική επικοινωνία, όπως λέγεται πια η προπαγάνδα. Ψάρεμα ψήφων με δίχτυα ή με καθετή(με τον τρόπο του Αλ. Τσίπρα και του Κυρ. Μητσοτάκη)! Με τον [..]
[ Γιώργος X. Παπασωτηρίου / 14.04.19 ]
Πρίμο Λέβι: Εάν αυτό είναι ο άνθρωπος
Το πρωί της 11ης Απριλίου 1987, ο συγγραφέας και χημικός Πρίμο Λέβι υποδέχεται στην πόρτα του διαμερίσματός του τη θυρωρό, η οποία του παραδίδει την αλληλογραφία του. Την [..]
[ Γιώργος X. Παπασωτηρίου / 11.04.19 ]
Η σιωπή ταιριάζει στον σοφό αλλά και στον ανόητο
Για τον Χάιντεγκερ στο ΕΙΝΑΙ και ΧΡΟΝΟΣ, η φλυαρία είναι μια μορφή ή εκδοχή έκπτωσης της ομιλίας. Είναι ο κενός λόγος που σηματοδοτεί την απώλεια του εαυτού: «Η απώλεια τούτη, μέσα [..]
[ Παναγιώτα Ψυχογιού / 10.04.19 ]
Μ. Κούντερα: Ο έρωτας είναι μία μεταφορά
Η γραφή του Μίλαν Κούντερα εναλλάσσεται μεταξύ του ονείρου και της σκέψης, της ποίησης, της φιλοσοφίας και της πρόζας. Παραπέμπει σε ένα κόσμο όπου οι ζωές των ανθρώπων [..]
[ Γιώργος X. Παπασωτηρίου / 31.03.19 ]
Οκτάβιο Παζ: Η κραυγή, ο έρωτας και η πολιτική
Η Κραυγή και η τέχνη της Γιορτής, στοιχείο αναλλοίωτο της ταυτότητας του μεξικανικού λαού, αποτέλεσε πεδίο μελέτης του νομπελίστα μεξικανού συγγραφέα Οκτάβιου Παζ.
Ο Παζ [..]
[ Γιώργος X. Παπασωτηρίου / 31.03.19 ]
Βοκκάκιος: Ο πρώτος συγγραφέας της σύγχρονης εποχής
Η αθανασία ενός συγγραφέα είναι στενά συνδεδεμένη με την αθανασία του έργου του. Τα αριστουργήματα της λογοτεχνίας διασχίζουν τους αιώνες και γίνονται μέρος [..]
[ Φοίβος Γκικόπουλος / 26.03.19 ]
Από τη λογοκρισία του «Ουρλιαχτού» του Γκίνσμπεργκ στη λογοκρισία από το Facebook
Στις 25 Μαρτίου του 1955 οι αρχές των ΗΠΑ απαγόρευσαν το ποίημα «Ουρλιαχτό» του Γκίνσμπεργκ ως άσεμνο! Τότε επικρατούσε ο μακαρθισμός και ο πουριτανικός φασισμός, σήμερα ο [..]
[ ARTI news / 25.03.19 ]
Ο Didascalo Ντάριο Φο
Η Ελοΐζα του Ντάριο Φο θαυμάζει την εκπληκτική διδασκαλία του Αμπελάρντο και την ικανότητά του να αποδεικνύει ότι «υπήρχε πάντα αντίλογος σε κάθε κανόνα, μια άλλη αλήθεια κι [..]
[ ARTI news / 24.03.19 ]
«Τα μάτια σου ζούνε μια θάλασσα, θυμάμαι» (Νίκος Καββαδίας)
Ποίηση ήταν τα μάτια της. Τα μεγάλα, κοφτερά, φλογερά της μάτια. Τα εξάχρονα θλιμμένα μάτια της. Μάτια βομβαρδισμών. Μάτια πολέμων. Ποίηση ήταν τα μάτια της. Στεκόταν εκεί, μέρες μετά, [..]
[ Γιάννα Κουκά / 21.03.19 ]
«…όποιος δεν θέλει να μιλήσει για τον καπιταλισμό δεν πρέπει να μιλάει και για τον φασισμό…»
«…Κανείς δεν μπορεί ν’ απαιτήσει από τους πολιτικούς πρόσφυγες να αποκαλύψουν στις καπιταλιστικές χώρες που τους έχουν προσφέρει άσυλο τις ίδιες τις καπιταλιστικές [..]
[ Κατέ Καζάντη / 20.03.19 ]
«Θα τελειώσει ο πόλεμος κάποια μέρα. Και θα γυρίσω στο ποίημά μου.»
«Θα τελειώσει ο [..]
[ Γιάννα Κουκά / 18.03.19 ]
«Ρατσιστές» ίσως γεννιόμαστε, ανεκτικοί μπορούμε να γίνουμε
Πριν από μερικές δεκαετίες ο Γάλλος φιλόσοφος Ζαν Πωλ Σαρτρ είχε επισημάνει ότι «κόλαση είναι οι άλλοι». Σήμερα, παρά τις τάσεις παγκοσμιοποίησης και μετάβασης σε κοινωνίες [..]
[ Δημήτρης Χριστόπουλος / 15.03.19 ]
Λινέρα:Η επανάσταση ή θα είναι παγκόσμια ή θα είναι μια παρωδία
Με αφορμή την έλευση στην Ελλάδα του προέδρου της Βολιβίας Έβο Μοράλες, δημοσιεύουμε και πάλι την ομιλία του Άλβαρο Γκαρσία Λινέρα, αντιπροέδρου της Βολιβίας από το 2006. Ο Λινέρα [..]
[ ARTI news / 14.03.19 ]
Χόρχε Λουίς Μπόρχες, ο ευσπλαχνικός δήμιος
(Από «Εννέα δοκίμια για τον Δάντη)
Ο Δάντης (κανείς δεν το αγνοεί) τοποθετεί τη Φραντσέσκα στην Κόλαση και ακούει με ατέλειωτη συμπόνια την ιστορία του [..]
[ Φοίβος Γκικόπουλος / 13.03.19 ]
Μ. Μπαχτίν: η γλώσσα, το υποκείμενο, το μυθιστόρημα
Υπάρχει μια υλική πραγματικότητα, που συνίσταται από πράγματα. Τα πράγματα δεν υπάρχουν ερήμην της γλώσσας που τα σημαίνει. Με τη σήμανσή τους τα πράγματα παύουν να σημαίνουν [..]
[ Παναγιώτης Χατζημωυσιάδης / 26.02.19 ]
Ουμπέρτο Έκο: Περί της χρησιμότητας της λογοτεχνίας
«Ο καλύτερος τρόπος να αντιμετωπίσεις τη θνησιμότητα είναι να συνειδητοποιήσεις πόσα λίγα έχεις να χάσεις», συνήθιζε να λέει ο Ουμπέρτο Έκο.
Αλλά γιατί γράφει ένας [..]
[ Γιώργος X. Παπασωτηρίου / 22.02.19 ]
Σοπενχάουερ: Περί της ζωής
Οι απόψεις του Σοπενχάουερ για τον θάνατο, την αυτοκτονία, τη δυστυχία, την ηθική, τις γυναίκες, την αυτοσυνειδησία και τη δημιουργία αποτελούν ακόμα και σήμερα καυστικό [..]
[ ARTI news / 22.02.19 ]
Ο βοναπαρτισμός και η αριστερά των ΜΚΟ
artinews Ο βοναπαρτισμός είναι μία πολιτική ιδεολογία εμπνευσμένη από τη δράση του αυτοκράτορα Ναπολέοντα Βοναπάρτη. Με τη στενή έννοια του όρου, ο βοναπαρτισμός επιδιώκει να [..]
[ Γιώργος X. Παπασωτηρίου / 16.02.19 ]
Τεράστιος κίνδυνος από τη δραματική μείωση των εντόμων
Τα μισά είδη εντόμων, που είναι απαραίτητα τόσο για τα οικοσυστήματα όσο και για την οικονομία, μειώνονται ραγδαία σε ολόκληρο τον κόσμο, σύμφωνα με μια έρευνα που [..]
[ ARTI news / 11.02.19 ]
Η βίλλα μας και οι …ανεπιθύμητοι
Μια φορά και έναν καιρό υπήρχε (και υπάρχει ακόμη) μία βίλλα με δωμάτια και σαλόνια.
Ο αρχιτέκτονάς της, σοφά ποιών, είχε φτιάξει «τυφλά» κεντρικά σαλόνια (χωρίς μπαλκόνια) ή δωμάτια, με [..]
[ Κώστας Κάππας / 07.02.19 ]
Σιμόν Βέιλ: Το ξερίζωμα είναι θάνατος
Η Σιμόν Βέιλ ήταν χριστιανή και μαρξίστρια, και πέθανε μόλις στα 34 της χρόνια, το 1943, κάνοντας ουσιαστικά απεργία πείνας σε ένδειξη συμπαράστασης στους Γάλλους που λιμοκτονούσαν [..]
[ Γιώργος X. Παπασωτηρίου / 03.02.19 ]
Ο κόσμος σήμερα μέσα από τον Ν. Μέηλερ και την Ου. Μπερκέβιτς
«Η μισή Αμερική είναι ημίτρελη από τα κρυολογήματα, τα γιατρικά, το άσθμα και τις αλλεργίες... από την πλήξη που μεταδίδεται σαν πανώλη στα βάθη της χώρας». Η άλλη μισή Αμερική «έγινε [..]
[ ARTI news / 31.01.19 ]
Γκίνσμπεργκ: Όλα είναι θέμα απελευθέρωσης από το «κορμί»
Αν θέλει να γνωρίσει κάποιος για ποιο λόγο την κρίσιμη δεκαετία του 1960 η “άλλη Αμερική” ηττήθηκε από την ακραία φονταμενταλιστική Αμερική της ενδοχώρας, γιατί οι ΗΠΑ πήραν αυτόν [..]
[ Γιώργος X. Παπασωτηρίου / 25.01.19 ]
Αθλητικές μπίζνες και παραγωγή «προτύπων»
Στη βιομηχανία μαζικής παραγωγής προτύπων περίοπτη θέση κατέχουν οι κάθε λογής νικητές. Εκείνοι που, ξεπερνώντας τα φυσικά όρια του μέσου ανθρώπου, υπερίπτανται του [..]
[ Κατέ Καζάντη / 24.01.19 ]
Ο δημοκρατικός πατριωτισμός απέναντι στον εθνικισμό
Ο «πατριωτισμός» ως εθνική υπερηφάνεια ανάγεται στον πρώιμο ρομαντισμό και δεν έχει σχέση με την παράδοση των «γερασμένων ρομαντικών που έγιναν ευσεβείς» λέει ο [..]
[ Γιώργος X. Παπασωτηρίου / 24.01.19 ]
Σέλφι...
Δεν είναι η φτώχεια, η ανάγκη για ρουτίνα, καθημερινότητα, συνήθεια και συνέχεια, ακολουθία της εποχής μήτε και τα ξυπόλυτα πόδια, ούτε καν το ύφος του μικρού παιδιού που δεν [..]
[ Γιάννα Κουκά / 24.01.19 ]
Ο Klaus Nomi...
Ο Κλάους Νόμι (πραγματικό όνομα: Klus Sperber, 24 Ιανουαρίου 1944 – 6 Αυγούστου 1983) ήταν Γερμανός κοντρα-τενόρος, γνωστός για το φωνητικό του εύρος.
Οι εμφανίσεις του ήταν φαντασμαγορικές [..]
[ ARTI news / 24.01.19 ]
Ο δημοκρατικός πατριωτισμός του Όργουελ
Οι «προφητείες» του Οργουελ μοιάζουν στις μέρες μας να έχουν πραγματοποιηθεί με τον πιο επικίνδυνο τρόπο. Ο Όργουελ, γεννημένος ως Ερικ Αρθουρ Μπλερ στις 25 Ιουνίου του 1903, [..]
[ Γιώργος X. Παπασωτηρίου / 22.01.19 ]