ΚΟΣΜΟΣ
Ιούλιος Βερν: το έργο και τα μηνύματα ενός οραματιστή
Γεννημένος το 1828, ο Ιουλιος Βερν πέρασε τα παιδικά του χρόνια ονειρευόμενος ταξίδια μακρινά, καθώς έβλεπε τα ιστιοφόρα να πηγαινοέρχονται στο λιμάνι της Νάντης. Στα έντεκα [..]
[ Νίκος Πράντζος / 24.05.19 ]
«Έλα να παίξουμε πριν σκοτωθούμε»
«Θα είσαι και αύριο εδώ; Σε μια ώρα θα είσαι; Έλα να παίξουμε πριν σκοτωθούμε». Αυτό λέει το παιδί της Παλαιστίνης στα άλλα παιδιά. «Έλα να παίξουμε πριν σκοτωθούμε»!
Βλέπω το παιδί [..]
[ ARTI news / 18.05.19 ]
Έμιλι Ντίκινσον: Μία ζωή εν κρυπτώ
«Η Τρέλα η πολλή είναι εξαίσια Λογική - / στα Μάτια που γνωρίζουν να διακρίνουν - / Η Λογική η πολλή - η πιο ακραία Τρέλα - / Είναι σε τούτο η Πλειοψηφία, / Καθώς στο όλον που επικρατεί - / Συναίνεσε - [..]
[ Παναγιώτα Ψυχογιού / 15.05.19 ]
Η μεγάλη απεργία στην Πούλμαν κι ένας αρνητής της τάξης του
Μάη του 1968 ξέσπασε το κίνημα φοιτητών και εργατών στο Παρίσι. Μάη μήνα είχαμε το χτύπημα των καπνεργατών στη Θεσσαλονίκη από τη χωροφυλακή. Τις πρώτες μέρες του Μάη του 1894 ξεκίνησε [..]
[ ARTI news / 05.05.19 ]
Όλη η αλήθεια για τη Βενεζουέλα
Η Βενεζουέλα είναι σύμβολο στη Λατινική Αμερική. Η πρόταση του σοσιαλισμού για τον εικοστό πρώτο αιώνα είναι, όπως μπορεί να φανταστεί ο καθένας, η καρδιά της αντιπαράθεσης με [..]
[ ARTI news / 04.05.19 ]
Είδα την μήτρα της εξέγερσης στην Τζακάρτα: την αθλιότητα
Πριν από καιρό, επιστημονική αποστολή στην πρωτεύουσα Jakarta της Ινδονησίας. Για λίγες ημέρες, σε αντικαρκινικό νοσοκομείο της πόλης.
Με το πέρασμα του χρόνου, δεν μου έμεινε σχεδόν [..]
[ Κώστας Κάππας / 02.05.19 ]
Τα «Πουλιά» του Χίτσκοκ
Σαουθάμπτον. Το γλυπτό της γυμνής γυναίκας του Ροντέν και οι γλάροι. Η ομορφιά και ο τρόμος. Αυτά τα φοβερά ιπτάμενα τέρατα με τις άγριες ανθρώπινες κραυγές. Κάποτε νόμιζα πως οι [..]
[ Γιώργος X. Παπασωτηρίου / 29.04.19 ]
Η Αμερική του Ματίς
«Την πρώτη φορά που είδα την Αμερική, δηλαδή τη Νέα Υόρκη, στις επτά το βράδυ, εκστασιάστηκα από αυτή τη χρυσόμαυρη μάζα μέσα στη νύχτα που καθρεφτιζόταν στο νερό. Κάποιος έλεγε δίπλα [..]
[ ARTI news / 28.04.19 ]
Ο Αντόνιο Γκράμσι και η πολιτική ηγεμονία
O Γκράμσι συνδέει δύο στοιχεία: το οικονομικό και το πνευματικό, ως άρρηκτα συνυφασμένα με την πολιτική ηγεμονία. Καμία «αλλαγή» δεν είναι δυνατή και διαρκής χωρίς μία νέα [..]
[ ARTI news / 27.04.19 ]
Ο μαγικός Πιοτρ Τσαϊκόφσκι...
Ο Τσαϊκόφσκι γεννήθηκε το 1840 στο Βότκινσκ, μια μικρή πόλη στη σημερινή Δημοκρατία των Ουντμούρτ. Ο πατέρας του, Ίλια Πέτροβιτς Τσαϊκόφσκι, ήταν κυβερνητικός μηχανικός [..]
[ ARTI news / 25.04.19 ]
Ο ΣΥΖΥΓΟΣ: ένα θεατρικό έργο του Ίταλο Σβέβο
Ο Σβέβο γράφει τον Σύζυγο[1] ανάμεσα στο 1895 και το 1903 και για αρκετό διάστημα η κριτική το θεώρησε το καλύτερο έργο του. Όλα όσα στα άλλα έργα καλύπτονταν από τεχνική άγνοια ή από θεματική [..]
[ Φοίβος Γκικόπουλος / 23.04.19 ]
Ανάσταση είναι η Ζωή
Είναι φορές που η Ανάσταση δεν είναι μύθος μήτε πίστη ούτε αναμενόμενη ελπίδα αλλά ολόιδια η ζωή. Είναι η ίδια η ζωή όταν ο Juan γράφει στο δολοφονημένο απ’ τη χούντα παιδί του: «Συνεχίζεις [..]
[ ARTI news / 23.04.19 ]
Νέα Νοτρ-Νταμ: Ο πολιτισμός της ερήμου
Κάηκε η Παναγία των Παρισίων
Μεγάλη η συγκίνηση για τους Γάλλους και όλους τους ανθρώπους του πλανήτη
Συγκινήθηκαν και οι πολύ πλούσιοι, συγκινήθηκαν και οι [..]
[ ARTI news / 20.04.19 ]
Η χρονιά που κρύφτηκε ο ήλιος
Πως εμπνεύστηκε ο Λόρδος Μπάυρον το «Σκοτάδι» και η Μαίρη Σέλλεϋ τον «Φρανκεστάιν»
Το 1816 οι πληθυσμοί της Δυτικής Ευρώπης και της Βορειοανατολικής Αμερικής βρέθηκαν [..]
[ Νίκος Πράντζος / 19.04.19 ]
Πως τα data και τα fake news κερδίζουν τις εκλογές
Εκλογές λοιπόν. Δημοσκοπήσεις. Πολιτική επικοινωνία, όπως λέγεται πια η προπαγάνδα. Ψάρεμα ψήφων με δίχτυα ή με καθετή(με τον τρόπο του Αλ. Τσίπρα και του Κυρ. Μητσοτάκη)! Με τον [..]
[ Γιώργος X. Παπασωτηρίου / 14.04.19 ]
Πρίμο Λέβι: Εάν αυτό είναι ο άνθρωπος
Το πρωί της 11ης Απριλίου 1987, ο συγγραφέας και χημικός Πρίμο Λέβι υποδέχεται στην πόρτα του διαμερίσματός του τη θυρωρό, η οποία του παραδίδει την αλληλογραφία του. Την [..]
[ Γιώργος X. Παπασωτηρίου / 11.04.19 ]
Η σιωπή ταιριάζει στον σοφό αλλά και στον ανόητο
Για τον Χάιντεγκερ στο ΕΙΝΑΙ και ΧΡΟΝΟΣ, η φλυαρία είναι μια μορφή ή εκδοχή έκπτωσης της ομιλίας. Είναι ο κενός λόγος που σηματοδοτεί την απώλεια του εαυτού: «Η απώλεια τούτη, μέσα [..]
[ Παναγιώτα Ψυχογιού / 10.04.19 ]
Μ. Κούντερα: Ο έρωτας είναι μία μεταφορά
Η γραφή του Μίλαν Κούντερα εναλλάσσεται μεταξύ του ονείρου και της σκέψης, της ποίησης, της φιλοσοφίας και της πρόζας. Παραπέμπει σε ένα κόσμο όπου οι ζωές των ανθρώπων [..]
[ Γιώργος X. Παπασωτηρίου / 31.03.19 ]
Οκτάβιο Παζ: Η κραυγή, ο έρωτας και η πολιτική
Η Κραυγή και η τέχνη της Γιορτής, στοιχείο αναλλοίωτο της ταυτότητας του μεξικανικού λαού, αποτέλεσε πεδίο μελέτης του νομπελίστα μεξικανού συγγραφέα Οκτάβιου Παζ.
Ο Παζ [..]
[ Γιώργος X. Παπασωτηρίου / 31.03.19 ]
Βοκκάκιος: Ο πρώτος συγγραφέας της σύγχρονης εποχής
Η αθανασία ενός συγγραφέα είναι στενά συνδεδεμένη με την αθανασία του έργου του. Τα αριστουργήματα της λογοτεχνίας διασχίζουν τους αιώνες και γίνονται μέρος [..]
[ Φοίβος Γκικόπουλος / 26.03.19 ]
Από τη λογοκρισία του «Ουρλιαχτού» του Γκίνσμπεργκ στη λογοκρισία από το Facebook
Στις 25 Μαρτίου του 1955 οι αρχές των ΗΠΑ απαγόρευσαν το ποίημα «Ουρλιαχτό» του Γκίνσμπεργκ ως άσεμνο! Τότε επικρατούσε ο μακαρθισμός και ο πουριτανικός φασισμός, σήμερα ο [..]
[ ARTI news / 25.03.19 ]
Ο Didascalo Ντάριο Φο
Η Ελοΐζα του Ντάριο Φο θαυμάζει την εκπληκτική διδασκαλία του Αμπελάρντο και την ικανότητά του να αποδεικνύει ότι «υπήρχε πάντα αντίλογος σε κάθε κανόνα, μια άλλη αλήθεια κι [..]
[ ARTI news / 24.03.19 ]
«Τα μάτια σου ζούνε μια θάλασσα, θυμάμαι» (Νίκος Καββαδίας)
Ποίηση ήταν τα μάτια της. Τα μεγάλα, κοφτερά, φλογερά της μάτια. Τα εξάχρονα θλιμμένα μάτια της. Μάτια βομβαρδισμών. Μάτια πολέμων. Ποίηση ήταν τα μάτια της. Στεκόταν εκεί, μέρες μετά, [..]
[ Γιάννα Κουκά / 21.03.19 ]
«…όποιος δεν θέλει να μιλήσει για τον καπιταλισμό δεν πρέπει να μιλάει και για τον φασισμό…»
«…Κανείς δεν μπορεί ν’ απαιτήσει από τους πολιτικούς πρόσφυγες να αποκαλύψουν στις καπιταλιστικές χώρες που τους έχουν προσφέρει άσυλο τις ίδιες τις καπιταλιστικές [..]
[ Κατέ Καζάντη / 20.03.19 ]
«Θα τελειώσει ο πόλεμος κάποια μέρα. Και θα γυρίσω στο ποίημά μου.»
«Θα τελειώσει ο [..]
[ Γιάννα Κουκά / 18.03.19 ]
«Ρατσιστές» ίσως γεννιόμαστε, ανεκτικοί μπορούμε να γίνουμε
Πριν από μερικές δεκαετίες ο Γάλλος φιλόσοφος Ζαν Πωλ Σαρτρ είχε επισημάνει ότι «κόλαση είναι οι άλλοι». Σήμερα, παρά τις τάσεις παγκοσμιοποίησης και μετάβασης σε κοινωνίες [..]
[ Δημήτρης Χριστόπουλος / 15.03.19 ]
Λινέρα:Η επανάσταση ή θα είναι παγκόσμια ή θα είναι μια παρωδία
Με αφορμή την έλευση στην Ελλάδα του προέδρου της Βολιβίας Έβο Μοράλες, δημοσιεύουμε και πάλι την ομιλία του Άλβαρο Γκαρσία Λινέρα, αντιπροέδρου της Βολιβίας από το 2006. Ο Λινέρα [..]
[ ARTI news / 14.03.19 ]
Χόρχε Λουίς Μπόρχες, ο ευσπλαχνικός δήμιος
(Από «Εννέα δοκίμια για τον Δάντη)
Ο Δάντης (κανείς δεν το αγνοεί) τοποθετεί τη Φραντσέσκα στην Κόλαση και ακούει με ατέλειωτη συμπόνια την ιστορία του [..]
[ Φοίβος Γκικόπουλος / 13.03.19 ]
Μ. Μπαχτίν: η γλώσσα, το υποκείμενο, το μυθιστόρημα
Υπάρχει μια υλική πραγματικότητα, που συνίσταται από πράγματα. Τα πράγματα δεν υπάρχουν ερήμην της γλώσσας που τα σημαίνει. Με τη σήμανσή τους τα πράγματα παύουν να σημαίνουν [..]
[ Παναγιώτης Χατζημωυσιάδης / 26.02.19 ]
Ουμπέρτο Έκο: Περί της χρησιμότητας της λογοτεχνίας
«Ο καλύτερος τρόπος να αντιμετωπίσεις τη θνησιμότητα είναι να συνειδητοποιήσεις πόσα λίγα έχεις να χάσεις», συνήθιζε να λέει ο Ουμπέρτο Έκο.
Αλλά γιατί γράφει ένας [..]
[ Γιώργος X. Παπασωτηρίου / 22.02.19 ]