Φοίβος Γκικόπουλος

Ο Φοίβος Γκικόπουλος είναι ομότιμος καθηγητής του Τμήματος Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Α.Π.Θ.

ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ

Η άγνωστη περιπέτεια (*)

          Η ιστορία δεν βρίσκεται πια στην λιμνάζουσα αφετηρία της, ούτε σε μια θριαμβική πορεία προς ένα λαμπρό μέλλον. Η [...]

[ Φοίβος Γκικόπουλος / 18.09.19 ]

Χόρχε Λουίς Μπόρχες: Εισαγωγική Μελέτη στη «Θεία Κωμωδία»

Μετάφραση από τα ιταλικά, φιλολογική επιμέλεια: Φοίβος Γκικόπουλος Σε μια βιβλιοθήκη της Ανατολής, ας φανταστούμε [...]

[ Φοίβος Γκικόπουλος / 14.09.19 ]

Γλώσσα και γραφή

      «Καμιά γλώσσα», αναλογίζεται ο Μπόρχες, «δεν μπορεί να αρθρώσει ούτε μια συλλαβή που να μην είναι γεμάτη τρυφερότητα [...]

[ Φοίβος Γκικόπουλος / 29.08.19 ]

Αυτογνωσία

  Είναι μάταιο να χύνεις δάκρυα πάνω στα κακώς κείμενα των γηρατειών, όπως είναι τελείως άστοχο να ψάχνεις παρηγοριά γι’ αυτό. [...]

[ Φοίβος Γκικόπουλος / 20.08.19 ]

Γλώσσες σε κίνηση

Μεγάλο μέρος από τις 6800 ομιλούμενες σήμερα γλώσσες στον κόσμο είναι μοιραίο να εξαφανιστούν τα επόμενα πενήντα χρόνια για [...]

[ Φοίβος Γκικόπουλος / 27.06.19 ]

Οι κλειστές πόρτες του Σαρτρ

     Ενώ διάβαζα την κωμωδία Κεκλεισμένων των θυρών του Σαρτρ έκανα κάποιες παρατηρήσεις. Οι τρεις πρωταγωνιστές που [...]

[ Φοίβος Γκικόπουλος / 20.06.19 ]

Εουτζένιο Μοντάλε: η πρώτη προσέγγιση

        Μπορούμε να διηγηθούμε τη συνάντηση με την ποίηση ενός ποιητή που αγαπήσαμε; Μπορούμε να αφηγηθούμε πώς τον [...]

[ Φοίβος Γκικόπουλος / 10.06.19 ]

Μιχαήλ Άγγελος: δαίμονας ή άγγελος;

Όταν υποστηρίζουμε ότι ο Μιχαήλ Άγγελος είναι ένα μοναδικό, ανώτερο πνεύμα, μια μεγαλοφυΐα,  δεν εκφράζουμε μόνο μια άποψη [...]

[ Φοίβος Γκικόπουλος / 04.06.19 ]

Ο ΣΥΖΥΓΟΣ: ένα θεατρικό έργο του Ίταλο Σβέβο

Ο Σβέβο γράφει τον Σύζυγο[1] ανάμεσα στο 1895 και το 1903 και για αρκετό διάστημα η κριτική το θεώρησε το καλύτερο έργο του. Όλα όσα στα [...]

[ Φοίβος Γκικόπουλος / 23.04.19 ]

Συγγραφική λογοδιάρροια

                Υπάρχουν διάφοροι τύποι λογοδιάρροιας, αλλά θα περιοριστώ μόνο σε δύο. Η πρώτη είναι εκείνη που θα ονόμαζα [...]

[ Φοίβος Γκικόπουλος / 13.04.19 ]

Τροβατόρε

Ένα μεγάλο μέρος από αυτά που σκέφτονται και κάνουν οι πολιτικοί, πιστεύω πως γίνεται χάρη του καθημερινού θεάματος στον [...]

[ Φοίβος Γκικόπουλος / 07.04.19 ]

Βοκκάκιος: Ο πρώτος συγγραφέας της σύγχρονης εποχής

          Η αθανασία ενός συγγραφέα είναι στενά συνδεδεμένη με την αθανασία του έργου του. Τα αριστουργήματα της [...]

[ Φοίβος Γκικόπουλος / 26.03.19 ]

Χόρχε Λουίς Μπόρχες, ο ευσπλαχνικός δήμιος

(Από «Εννέα δοκίμια για τον Δάντη)                           Ο Δάντης (κανείς δεν το αγνοεί) τοποθετεί τη Φραντσέσκα στην Κόλαση και [...]

[ Φοίβος Γκικόπουλος / 13.03.19 ]

Η αδράνεια της ιστορίας

        Όποιος ασχολείται επαγγελματικά με την ιστορία ή έχει τη συνήθεια να στοχάζεται πάνω στην ιστορία, γνωρίζει [...]

[ Φοίβος Γκικόπουλος / 05.03.19 ]

Πάντα...

  Στον τοίχο ενός Πανεπιστημίου διάβαζα τις προάλλες την επιγραφή «Κατάληψη» και από κάτω, με μεγάλα  κόκκινα γράμματα [...]

[ Φοίβος Γκικόπουλος / 26.02.19 ]

Λογική και Δικαιοσύνη

Η λογική ακολουθεί τη δικαιοσύνη πολύ πιο πιστά απ' την καρδιά, που κατά βάθος είναι άδικη. Είναι πάντως σημαντικό, δικαιοσύνη [...]

[ Φοίβος Γκικόπουλος / 19.02.19 ]

Δον Κιχώτης

      «Αυτό που με πληγώνει περισσότερο είναι ότι μου λένε κατάμουτρα πως είμαι γέρος και σακάτης, σαν να ήμουν σε θέση να [...]

[ Φοίβος Γκικόπουλος / 12.02.19 ]

Η δυνατότητα του «άλλου»

Αν η εποχή των θρησκευτικών πολέμων έληξε με τη συνειδητοποίηση ότι είναι πιο σύμφορο και πιο δίκαιο να έρθεις σε [...]

[ Φοίβος Γκικόπουλος / 04.02.19 ]

Η εύκολη ουτοπία

            Οι μεγάλες ουτοπίες του 19ου και του πρώτου μισού του 20ου αιώνα εξαφάνισαν τα σύνορα ανάμεσα στο δυνατό και το [...]

[ Φοίβος Γκικόπουλος / 25.01.19 ]

Η παράδοση και το πνεύμα της εποχής

          Τι μας διδάσκει η παράδοση και γιατί είναι τόσο σημαντική; Δεν μας διδάσκει μόνο ότι είμαστε η συνέχιση του [...]

[ Φοίβος Γκικόπουλος / 09.01.19 ]

Η μπριζόλα

Σ’ ένα παλιό ιταλικό μονόπρακτο, ο πρωταγωνιστής εμφανίζεται στη σκηνή κρατώντας στα χέρια του μια μεγάλη μπριζόλα. Στη [...]

[ Φοίβος Γκικόπουλος / 21.12.18 ]

Για τον διανοούμενο «engagè»

  Συχνά ακόμη και στον διανοούμενο «engagè» παραμένει το βίτσιο του λογοτέχνη: καταφεύγει στην απόδραση, στην καταγγελία, [...]

[ Φοίβος Γκικόπουλος / 18.12.18 ]

Ένας αθώος τύπος φανατισμού

Η προσωπολατρία δεν είναι σπάνια ανάμεσα σε λογοτέχνες, καλλιτέχνες, καθηγητές. Είναι αφέσιμες αμαρτίες φανατισμού, [...]

[ Φοίβος Γκικόπουλος / 04.12.18 ]

«Να έχεις και να μην έχεις»

            Κάθε φορά που πρέπει να πάρουμε μια δύσκολη πολιτική απόφαση, ο πολίτης καλείται να πραγματοποιήσει ορισμένες [...]

[ Φοίβος Γκικόπουλος / 29.11.18 ]

Η περιέργεια και ο «άλλος»

            Στη μεσαιωνική  θεολογία, η περιέργεια ήταν μια από τις κύριες αιτίες αμαρτίας: το ενδιαφέρον για κάθε είδος [...]

[ Φοίβος Γκικόπουλος / 28.10.18 ]

«Παρθενογένεση της ανικανότητας»

Συντηρητικοί και αντιδραστικοί, όταν καλή ή κακή τη πίστη, παρουσιάζουν τις ομάδες της εξωκοινοβουλευτικής άκρας [...]

[ Φοίβος Γκικόπουλος / 19.10.18 ]

«Οι φοβεροί σύγχρονοι»

                Ένας συγγραφέας ζει και υπάρχει για τη διαφορά του. Όσο κι αν είναι μικρή, σ’ εκείνη τη διαφορά υπάρχει [...]

[ Φοίβος Γκικόπουλος / 12.10.18 ]

Κομπλιμέντα...

 Είναι γενική άποψη, ότι τα κομπλιμέντα, ακριβώς επειδή δεν κοστίζουν τίποτε, πληθαίνουν και σπαταλούνται άσκοπα. Όποιος, [...]

[ Φοίβος Γκικόπουλος / 07.10.18 ]

Διδάσκοντας λογοτεχνία

Α. Το να διδάσκεις λογοτεχνία, σημαίνει να βρίσκεσαι σ’ ένα πλατύ επικοινωνιακό κύκλωμα. Οι αποδέκτες των ακαδημαϊκών [...]

[ Φοίβος Γκικόπουλος / 25.09.18 ]

Η δημιουργία και η σύνθεση

                Θυμάμαι ακόμη τον ενθουσιασμό μου όταν, ακόμη νεαρός φιλόλογος, διάβασα στην Ιταλία για πρώτη φορά το δοκίμιο [...]

[ Φοίβος Γκικόπουλος / 15.09.18 ]

< Previous123456789Next >