Το ριγέ παλτό του D. Kessel
[ Νίκος Μπουντούκης / Ελλάδα / 12.05.17 ]Ο Αποσυμβολισμός του ριγέ παλτό σε έντεκα φωτογραφίες του D. KESSEL
Εμείς θα διατυπώσουμε για πρώτη φορά εδώ μια εντελώς διαφορετική εκδοχή για τις περίφημες έντεκα φωτογραφίες του Dmitri Kessel, που τραβήχτηκαν στις αρχές του 1945, με τις βρετανικές περιπόλους να συμπεριφέρονται στην Αθήνα μας–κατά διαταγή του Τσόρτσιλ- σαν σε κατεχόμενη πόλη.
Δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι ο Kessel ενόσω διαρκεί ακόμη η φουσκοθαλασσιά, το καραντί μετά την τρικυμία του Δεκέμβρη του 1944, χρησιμοποιεί σε έντεκα φωτογραφίες ως μοντέλο μια γυναίκα με ριγέ παλτό. Οι πέντε – έξι διαφορετικοί έλεγχοι που υποβάλλεται η κοπέλα σε μια απλή βόλτα, αφού τα μαγαζιά είναι κλειστά, είναι η μία όψη του νομίσματος.
Η διαιωνισμένη φωτογραφική πρόθεση του kessel φαίνεται να είναι η δημιουργία ενός συμβόλου της νέας αγγλικής κατοχής, που διαδέχεται την τετράχρονη γερμανική κατοχή.
Το μάλλον άκομψο, το «παρδαλό» παλτό με τις κάθετες ρίγες είναι ότι πλησιέστερο, αν δεν παραπέμπει κατευθείαν, στις στολές των κρατουμένων στις γερμανικές φυλακές και τα στρατόπεδα συγκέντρωσης (παραθέτουμε συγκριτικό φωτογραφικό υλικό). Έκπληκτοι οι Ευρωπαίοι θα έτριβαν εκείνο τον καιρό τα μάτια τους με τις πρώτες φωτογραφίες που θα δημοσιεύονταν από απελευθερωμένα στρατόπεδα εκτός γερμανικού εδάφους. Κι αυτήν ακριβώς τη συναισθηματική φόρτιση έρχεται να εκμεταλλευτεί ευφυώς ο Kessel.
Οι δήμιοι Βρετανοί του Δεκέμβρη του ’44, συμπεριφέρονται πλέον ως δεσμοφύλακες στους Αθηναίους και τους Πειραιώτες, στους δεσμώτες ενός πρώην γερμανικού στρατοπέδου συγκέντρωσης, ενώ οι τελευταίοι αν και καταϊδρωμένοι, δεν έχουν προλάβει ακόμη να βάλουν πολιτικά ρούχα ή έστω να αλλάξουν ιματισμό. Λες και τα στρατόπεδα δεν καταργήθηκαν εντελώς, αλλά συνεχίζεται ο εγκλεισμός με διαφορετικό καθεστώς και προσωπικό με νέα διεύθυνση σωφρονιστών και με νέα διεύθυνση ριγών (οριζόντιες ρίγες)..
Η συγκλονιστική όμως ένδειξη διαμαρτυρίας του kessel, το σινιάλο του στην κοινωνική δικαιοσύνη, η χειρονομία του για την αποκατάσταση της ιστορικής αλήθειας, η συνεισφορά του στο μαχόμενο ελληνικό λαό, φαίνεται να πηγαίνουν στο βρόντο, αν κρίνουμε από τα σχόλια που συνοδεύουν εδώ και χρόνια τις φωτογραφίες:
Ο Kessel -μας λένε-, χρησιμοποιεί σε έντεκα φωτογραφίες ένα γυναικείο μοντέλο (αυτονόητη διαπίστωση, που οι ρίγες την κάνουν και αυταπόδεικτη) ή ότι ο Βρετανός λοχίας κρατώντας κατά τη σωματική έρευνα τον ώμο της κοπέλας, και βάζοντας το χέρι του στην τσέπη της, δήθεν θωπεύει, κι αυτό -πάλι δήθεν-, κάτι πάρα πολύ σημαντικό θα σημαίνει, κάποιο διαχρονικό μήνυμα θα στέλνει…
Το ριγέ παλτό είναι λοιπόν το μαργαριτάρι στο όστρακο του γρίφου και μας εξηγεί γιατί ο Kessel μπήκε στον κόπο να χρησιμοποιήσει ένα γυναικείο μοντέλο, με κραυγαλέα αμφίεση για ...μούσα δεκεμβριανή, φωτογραφίζοντας την με "τυφλή μανία" σε όλα τα πεδία, εκθέτοντας τον εχθρό. Παράλληλα με την πρωτοβουλία για ένα τέτοιο φωτορεπορτάζ μας αποκαλύπτει μοναδικά το πόσο πολύ τον είχε συνταράξει προσωπικά η εμπειρία της δεκεμβριανής Αθήνας.
Βρίζει τον Μακχήθ μεσ’ το Σόχο η Βέρα –λέει ο Μ. Μπρεχτ- που τον ήθελε πιστό, την εβρήκαν κάποια μέρα με …μια τρύπα στο παλτό. Στο ριγέ παλτό συμπληρώνει ο Kessel…
11 Μαΐου 2017
Πηγή: fb