Μια πολύ περίεργη υπόθεση έχει έρθει στο φως της δημοσιότητας τις τελευταίες ώρες. Ο λόγος για ένα δεξαμενόπλοιο, με σημαία Γουιάνας, το οποίο, ενώ είχε δεσμευτεί από τις αρχές για μεταφορά λαθραίων καυσίμων στη Ρόδο, το «έσκασε» υπό συνθήκες που γεννούν ερωτήματα.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το πλοίο, με το όνομα «Eirini 1» και πλήρωμα Ινδούς, είχε φτάσει στη Ρόδο στις 30 Νοεμβρίου και είχε ενημερώσει την αρμόδια λιμενική αρχή ότι προσέγγισε το λιμάνι για ανταλλακτικά.
Η εφημερίδα «Ροδιακή» έγραψε ότι δόθηκε εντολή από την Κεντρική Υπηρεσία της ΑΑΔΕ για έλεγχο στο πλοίο. Μετά τον έλεγχο και συγκεκριμένα στις 7 Δεκεμβρίου το κεντρικό λιμεναρχείο Ρόδου, αφού ενημερώθηκε από τις τελωνειακές αρχές, εξέδωσε απαγόρευση απόπλου.
Παρά την απαγόρευση, όμως το πλοίο, κάτω από αδιευκρίνιστες μέχρι τώρα συνθήκες, απέπλευσε τα ξημερώματα της Τετάρτης και κινήθηκε προς τα τουρκικά χωρικά ύδατα. Σύμφωνα με πληροφορίες το πλοίο έφυγε με σβηστά φώτα, αλλά κατά τη φυγή του εντοπίστηκε από παρατηρητήριο του Πολεμικού Ναυτικού και ενημερώθηκε το Λιμενικό, που φέρεται να έριξε και προειδοποιητικές βολές (documentonews.gr).
Για το περιστατικό έχει ήδη κινητοποιηθεί η δικαιοσύνη. Σύμφωνα με το documentonews.gr η προϊσταμένη της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Ρόδου, Μαρία Παπαγιαννίδου έχει ήδη ξεκινήσει έρευνα προς πάσα κατεύθυνση για το ποιοι και γιατί παράκουσαν την εντολή της να σχηματιστεί δικογραφία και να γίνουν αυτόφωρες συλλήψεις για το πλοίο.
*Το λαθρεμπόριο και το GPS
Το ζήτημα της λαθρεμπορίας καυσίμων είναι γνωστό εδώ και πολλά χρόνια. Οι κυβερνήσεις προσπάθησαν να το αντιμετωπίσουν, αλλά και όταν ψηφίζονταν σχετικοί νόμοι, δεν εφαρμόζονταν ποτέ.
Η τοποθέτηση συστημάτων εντοπισμού θέσης στα βυτιοφόρα, αλλά και στα σκάφη μεταφοράς ναυτιλιακού καυσίμου(λαθρεμπόριο στα διεθνή ύδατα), αποσκοπεί στην πάταξη του λαθρεμπορίου καυσίμων. Η καταληκτική ημερομηνία εφαρμογής της ΚΥΑ για την εγκατάσταση και λειτουργία των συστημάτων αυτών ήταν η 31η Ιουλίου 2013. Σύμφωνα με την ΚΥΑ, με την τοποθέτηση ηλεκτρονικού συστήματος εντοπισμού θέσης είναι δυνατόν να εντοπίζεται η θέση κάθε βυτιοφόρου οχήματος (GPS) ή πλωτού εφοδιαστικού μέσου (AIS) σε πραγματικό χρόνο, μέσω σήματος που θα εκπέμπεται από τον πομπό του συστήματος προς το κέντρο ελέγχου της αρμόδιας ελεγκτικής αρχής. Η παραπάνω διάταξη έχει χρονολογία το 2013. Δεν εφαρμόστηκε. Το 2016 η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ επανήλθε. Αλλά και πάλι "πάγωσε"! Τον Δεκέμβριο του 2020 η κυβέρνηση Μητσοτάκη ψήφισε το νόμο 4758/2020 και τον Μάρτιο του 2021 η ΑΑΔΕ με εγκύκλιό της αναφέρει ότι απαιτείται «Εγκατάσταση ηλεκτρονικού συστήματος γεωγραφικού εντοπισμού (GPS) σε βυτιοφόρα οχήματα και πλωτά εφοδιαστικά μέσα. Δεν θα επιτρέπεται η διακίνηση πετρελαιοειδών προϊόντων από κατόχους άδειας εμπορίας, λιανικής εμπορίας και διάθεσης βιοκαυσίμων, με μεταφορικά μέσα, βυτιοφόρα (ΦΙΧ ή ΦΔΧ) ή πλωτά εφοδιαστικά (όπως δεξαμενόπλοια και σλέπια), ιδιόκτητα ή μισθωμένα, τα οποία δεν φέρουν: α) σε εμφανές σημείο, κατά περίπτωση, το εμπορικό σήμα του κατόχου της άδειας εμπορίας, άδειας λιανικής εμπορίας ή συνεταιρισμού ή κοινοπραξίας αυτών, ή άδειας διάθεσης βιοκαυσίμων, ή το εμπορικό σήμα του μεταφορέα με τον οποίο έχουν συνάψει σύμβαση μεταφοράς και β) ηλεκτρονικό σύστημα γεωγραφικού εντοπισμού (GPS). Όμως το όλο θέμα παραπέμπει στους αρχαίους Αβδηρίτες, που πρώτα έβαλαν τις βρύσες και μετά αναζήτησαν τρόπο να φέρουν το νερό! Έτσι και η κυβέρνηση της ΝΔ πρώτα ψήφισε το νόμο και στη συνέχεια δια της ΑΑΔΕ προκήρυξε «Πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για GPS βυτιοφόρων και πλωτών μέσων… Για τη διερεύνηση τεχνολογικών λύσεων γεωγραφικού εντοπισμού θέσης (GPS), συλλογής και αποστολής δεδομένων σε μεταφορικά μέσα πετρελαιοειδών προϊόντων (βυτιοφόρα) και σε πλωτά εφοδιαστικά μέσα ναυτιλιακού καυσίμου.»! Με άλλα λόγια, αναζητούνται "τεχνολογικές λύσεις" για να εφαρμοστεί ο νόμος!
Και το λαθρεμπόριο καυσίμων καλά κρατεί!
*Πληροφορίες από ΕΦΣΥΝ, https://www.crisismonitor.gr/2021/07/25/vomva-sti-revoil-enas-traymatias-o-ti-prepei-na-xerete/ και Artinews
Η φωτ. είναι αρχείου