Ο ρατσισμός του κ. Τσιόδρα...

[ Γιώργος X. Παπασωτηρίου / Ελλάδα / 03.04.20 ]

Ενίοτε οι σκληροί ήχοι βγαίνουν από λεπτές χορδές. Μιλώ για τον ιεροψάλτη, λοιμωξιολόγο και εκπρόσωπο Τύπου, κ. Σωτήριο Τσιόδρα και τη χθεσινή διάκριση των κρουσμάτων του κοροναϊού σε 27 «ελληνικά» και σε 23 «ξένα». Αναφέρομαι σ’ αυτόν, που έχει καθολική αποδοχή από τον έμφοβο λόγω του ιού ελληνικό λαό σύμφωνα με δημοσκόπηση, και γι’ αυτό έχει μεγαλύτερη δυνατότητα να μεταδίδει το μίσος και το ρατσισμό! Γιατί όταν λες 27 κρούσματα στη χώρα και 23 στη Ριτσώνα είναι ρατσισμός. Γιατί «Το μίσος, όπως και η αγάπη, τρέφονται με τα πιο μικρά πράγματα…», όπως σημείωνε ο Ονορέ ντε Μπαλζάκ.

Παραδόξως, ο κ. Τσιόδρας που ψάλλει την Αγάπη, διακηρύττει και το μίσος για τον Άλλο, και μάλιστα με λόγο μελίρρυτο! Πώς συμβαίνει αυτό από έναν χριστιανό; 

Ο κοινωνιολόγος Φρεντερίκ Λενουάρ στο βιβλίο του «Ο Χριστός φιλόσοφος» επιχειρεί να δώσει μία απάντηση, περιγράφοντας την ανατροπή του αρχικού χριστιανικού μηνύματος. Το μήνυμα των πρωτοχριστιανών ήταν η ελευθερία και η ισότητα (άγνωστες τότε έννοιες) μεταξύ των διαφόρων φυλών, των τάξεων, των φύλλων, των εθνών. Πρόκειται για μία πολιτιστική επανάσταση καθώς απαξιώνεται ο πλούτος και αξιώνεται η φτώχεια. Αυτό δεν το αναφέρει ο Λενουάρ, αλλά ένας ποιητής, ο Τζιάκομο Λεοπάρντι. Γενικά, ο χριστιανισμός της Ανατολής δημιούργησε μία νέα ανθρώπινη ηθική, αλλά προπάντων ανέτρεψε τις επικρατούσες τότε κοινωνικές ιεραρχίες. ο Θεός των πρωτοχριστιανών είναι ένας φτωχός, γεννημένος μεταξύ των φτωχών, ένας ταπεινός, αποστερημένος από κάθε αγαθό, δεν έχει εξουσιαστικές φιλοδοξίες και αποδέχεται το θάνατο στο σταυρό όπως ο τελευταίος των αθλίων. Αυτός ο Θεός είναι ο Θεός της Αγάπης ακόμη και για τους εχθρούς. Αυτός είναι ο Θεός της μέριμνας για τους φτωχούς, ο Θεός της δικαιοσύνης και του συλλογικού καλού. Αλλά πως από την «αποθέωση» της συλλογικότητας φθάσαμε στη δόξα του πιο ακραίου ατομικού πνεύματος; Γι’ αυτό χρειάστηκε ο δυτικός καθολικισμός και στη συνέχεια ο προτεσταντισμός. Ο Θεός των χριστιανών έγινε πλέον ο Θεός των εχόντων και της δύναμης! Οι έχοντες τη δύναμη και την εξουσία δημιούργησαν τους εθνικούς μύθους όπου η θρησκεία και το έθνος ταυτίζονται. Έτσι, έχουμε τον περιορισμό της οικουμενικότητας και της αγαπητικής δράσης της χριστιανικής θρησκείας στα όρια του έθνους-κράτους. Έτσι, η Αγάπη θα περιοριστεί στους Έλληνες! Και τα κρούσματα θα είναι 27 «ελληνικά» και 23 «ξένα»! Κι ας έλεγε ο Σπινόζα ότι  η ανθρώπινη φύση είναι μία και καθολική, απαντώντας στους ρατσιστές και στους φασίστες κάθε εποχής που αποδίδουν σε κάποιους ανθρώπους αλλά και σε λαούς μία γονιδιακή ή αταβιστική «κακότητα».

Αλλά και πίσω από την «εθνική» Αγάπη κρύβονται διακρίσεις. Μιλώ για τον εργοστασιάρχη του Μπέργκαμο που είναι «ασφαλής» στη βίλα του και δίνει τηλε-εντολές στους εργάτες του, που είναι απροστάτευτοι και πεθαίνουν σωρηδόν από τον κοροναϊό. Μιλώ για τους επώνυμους και τους πλούσιους στην Ελλάδα, που έχουν πρόσβαση στα τεστ και στην ιατρική φροντίδα, ενώ χιλιάδες άλλοι δεν βρίσκουν γιατρό ή πεθαίνουν στο σπίτι τους, όπως συνέβη στην Παιανία και στην Πέλλα. Αναφέρομαι στους Έλληνες άστεγους, στους «ξεχασμένους», που τους «κόβουν» και πρόστιμα από πάνω γιατί κυκλοφορούν «έξω»! Πάνω απ’ όλα μιλώ για τον απίστευτο ρατσισμό εναντίον των προσφύγων και μεταναστών των στρατοπέδων συγκέντρωσης, που παραπέμπουν στην Τελική Λύση των ναζί. Γιατί αυτό που θα συμβεί στη Μόρια δεν θα απέχει από τα εγκλήματα στο Άουσβιτς.

Γι’ αυτά δεν μιλάει ο «καλός καγαθός» κ. Τσιόδρας. Γιατί αυτά είναι «ξένα»! Δεν μας αφορούν! Είπαμε 27 «ελληνικά» και 23 «ξένα»!

Η δική μας αγαπητική σχέση με το βλέμμα του Άλλου, όμως, θα ανασταίνεται πάντα όταν θα ακούγεται το καταπληκτικό ποίημα της προς Κορινθίους επιστολής του Παύλου, που λέει πως «και εάν έχω πάσαν πίστιν, ώστε όρη μεθιστάνειν, αγάπην δε μη έχω, ουδέν ειμί...». Αλλά εμείς θα αντιλαμβανόμαστε πάντα αυτή την Αγάπη, όχι επιλεκτικά, αλλά ως Αγάπη προς τον όλο άνθρωπο… Γιατί για μας θεός είναι ο Άνθρωπος, όπως έλεγε ο Μπρεχτ. Ο Άνθρωπος χωρίς διακρίσεις.

ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Φίλοι μου ανέφεραν τη χθεσινή δήλωση του κ. Τσιόδρα κατά την ημερήσια ενημέρωση(iefimerida.gr 3.4.2020): 

«Στους κλειστούς πληθυσμούς υπάρχει αυξημένη πιθανότητα διασποράς και μετάδοσης ενός τέτοιου ιού που μεταδίδεται τόσο εύκολα. Η μεταδοτικότητα και αυτό που ονομάζουμε εμείς οι επιστήμονες «attack rate», δηλαδή το πόσο εύκολα μεταδίδεται και κολλάει ο ένας τον άλλον και πόσο μεγάλο ποσοστό των ανθρώπων που εκτίθενται στον ιό προσβάλλονται, είναι πολύ υψηλά σε αυτές τις καταστάσεις». Αυτό τόνισε στη χθεσινή ενημέρωση για τον κορωνοϊό ο καθηγητής λοιμωξιολογίας και εκπρόσωπος του υπουργείου Υγείας, Σωτήρης Τσιόδρας.

"Σημειώνεται ότι ο κ. Τσιόδρας είχε υπογραμμίσει ξανά την ανάγκη να αποκλειστεί κάθε είσοδος του νέου ιού σε κέντρα αποκατάστασης, δομές αστέγων, γηροκομεία και σε δομές χρόνια πασχόντων. «Γνωρίζαμε δύο πράγματα από την εξέλιξη της πανδημίας. Πρώτον, ότι ο ιός σε τέτοιες δομές μπορεί πάρα πολύ εύκολα να εξαπλωθεί. Δεύτερον, ότι σε αυτές τις δομές είναι ιδιαίτερα σημαντικό να έχουμε πλάνο και πρόγραμμα δράσης», είχε τονίσει μεταξύ άλλων." 

Σχόλιο: Τα παραπάνω δεν αναιρούν τον λανθάνοντα ρατσισμό στη διάκριση μεταξύ εγχώριων και "ξένων" κρουσμάτων. Αλλά ούτε και την διάκριση στην αντιμετώπιση των κρουσμάτων στο πλοίο Ελευθέριος Βενιζέλος και στο κέντρο προσφύγων στη Ριτσώνα(δες σχετικό σημείωμα στο arti). Η απάντηση στον κ. Τσιόδρα δεν γίνεται με την ιατρική του ιδιότητα, αλλά με αυτή του "κυβερνητικού εκπροσώπου". Με την τελευταία του ιδιότητα έχει και κυβερνητική ευθύνη, δηλαδή πολιτική ευθύνη και στη βάση αυτή υφίσταται την κριτική...