Δυο σπαταλημένες ζωές αναζητούν τόπο να σταθούν
[ Νίκος Σπιτσέρης / Ελλάδα / 19.03.17 ]Ένα λιτό και απέριττο σκηνικό, τόσο απρόσωπο και ψυχρό όσο και ο τρόπος που προσεγγίζει το δράμα της προσφυγικής κρίσης ο δυτικός κόσμος. Δυο ζωές σπαταλημένες, διαλυμένες, μια γυναίκα από την ανώτερη τάξη και ένας άντρας από τη μεσαία τάξη της Μοσούλης του σπαρασσόμενου Ιράκ, που αναζητούν ένα μέρος να σταθούν και να ζήσουν ειρηνικά. Να ζήσουν σημαδεμένοι για πάντα από βιασμούς, βόμβες που διαμέλισαν δικούς τους ανθρώπους, εκτελέσεις από ακραίους ισλαμιστές για την παρακολούθηση ενός ποδοσφαιρικού αγώνα.
Αυτά συμβαίνουν στη σκηνή του θεάτρου «Αντιγόνη Βαλάκου» στην Καβάλα από την Πέμπτη με το «Ψωμί της Νινευί» των Αντώνη και Κωνσταντίνου Κούφαλη, την παράσταση που παρουσιάστηκε στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
Ο Σαμίρ έμεινε κάποια στιγμή να κρατά στα χέρια ό,τι είχε απομείνει από τον αδελφό του, ένα χέρι μοναχά με ένα τσιγάρο ακόμα αναμμένο, ενώ η Νουρ είδε την εγγονή της νεκρή στα σύρματα, θύμα ομαδικού βιασμού. Ο Σαμίρ έφυγε γιατί δεν μπορούσε να αντέξει να μεγαλώνει η γυναίκα του τον καρπό του ομαδικού της βιασμού ενώπιόν του, η Νουρ γιατί δεν είχε επιλογή. Ο Σαμίρ περιμένει τη διαδικασία ασύλου αποφασισμένος να ενσωματωθεί στη γερμανική κοινωνία με όχημα την υποστήριξη της Μπάγερν Μονάχου. Η Νουρ περιμένει τη διαδικασία ασύλου για να πάρει εκδίκηση.
Η Λήδα Πρωτοψάλτη, με την εσωτερικότητα και την καρτερικότητα μιας σύγχρονης Εκάβης και ο Σταύρος Ζαλμάς αεικίνητος σε έναν ρόλο που θαρρείς πως φτιάχτηκε στα μέτρα του δεν αφήνουν περιθώρια στον θεατή. Είναι η Νουρ και ο Σαμίρ. Είναι δυο πρόσφυγες που έχουν χάσει τα πάντα, που έφτασαν στις ελληνικές ακτές με την ίδια βάρκα, πληρώνοντας τον ίδιο δουλέμπορο. Κεντούν και οι δυο στον καμβά του εξαιρετικού κειμένου των Αντώνη και Κωνσταντίνου Κούφαλη, που δεν ολοκληρώνεται εντός του θεάτρου. Συνεχίζεται στον τρόπο που οι θεατές βλέπουν τους πρόσφυγες γύρω τους.
Η αθρόα προσέλευση των θεατών στο «Αντιγόνη Βαλάκου» διαφοροποιεί το πρόγραμμα της περιοδείας. Θα δοθούν άλλες τρεις παραστάσεις στην Καβάλα στις 24, 25 & 26 Μαρτίου, Παρασκευή και Σάββατο στις 9 το βράδυ και την Κυριακή στις 7 το απόγευμα. Οι παραστάσεις στη Θεσσαλονίκη ξεκινούν από τις 30 Μαρτίου και ολοκληρώνονται την Κυριακή 9 Απριλίου.