Οι reporters united* δημοσιεύουν εννέα καταθέσεις μαρτύρων που εξετάστηκαν από την Αναπληρώτρια Ανακρίτρια του Α’ Ανακριτικού Τμήματος Καλαμάτας, παρουσία της εισαγγελέως Πρωτοδικών, και οι οποίοι κατέθεσαν για τη βύθιση του αλιευτικού ανοιχτά της Πύλου. Οι μάρτυρες αναφέρουν πως το αλιευτικό σκάφος ρυμουλκήθηκε από το σκάφος του Λιμενικού Σώματος πριν τη βύθισή του.
«… επιζών που επίσης μίλησε υπό καθεστώς ανωνυμίας, μας είπε ότι δέχθηκε πίεση για να μην εμπλέξει το Λιμενικό με τη βύθιση του σκάφους:
«Με ρώτησαν πώς βυθίστηκε η βάρκα. Τους είπα ότι το ελληνικό Λιμενικό το προκάλεσε. Υπήρχε ένας διερμηνέας που μου είπε να μην το πω αυτό μπροστά στην Αστυνομία. Δεν άλλαξα την κατάθεσή μου. Η ελληνική αστυνομία είπε: “Ίσως το λέτε αυτό επειδή είστε υπό ψυχολογική πίεση, οπότε δεν ξέρετε τι να πείτε. Είστε τραυματισμένος”. Έτσι φοβήθηκα και δεν είπα τίποτα άλλο. Και δεν το συμπεριέλαβαν αυτό στην τελική κατάθεση».
Οι συνεργαζόμενοι δημοσιογράφοι μιλήσαμε με επιζώντες του ναυαγίου που φιλοξενούνται ακόμη στο Κέντρο Υποδοχής και Ταυτοποίησης στη Μαλακάσα. (Για την ασφάλειά τους δεν χρησιμοποιούνται τα πραγματικά ονόματά τους). Οι μαρτυρίες 17 διασωθέντων συγκλίνουν σε πέντε χαρακτηριστικά σημεία ως προς τον ρόλο που μπορεί να έπαιξε το «ΠΠΛΣ 920 Υποκελευστής Α’ ΛΣ ΜΟΥΡΜΟΥΡΗΣ ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ» στην εξέλιξη της πορείας του υπερφορτωμένου δουλεμπορικού πλοίου στις 13 και 14 Ιουνίου.
1. Η πρόσδεση και η ρυμούλκηση φέρεται να οδήγησαν σε βύθιση
«…Τη νύχτα ήρθε ένα ελληνικό πλοίο και μας ρυμούλκησε. Συνέδεσαν ένα σχοινί με το μπροστινό μέρος του σκάφους μας, αλλά στη δεξιά πλευρά από το μπροστινό μέρος του σκάφους. Το ελληνικό πλοίο έπλεε μπροστά μας για 3-5 λεπτά, μετά πήγε αριστερά και τότε το πλοίο μας γύρισε στη δεξιά πλευρά και ανατράπηκε. Ήμουν στο κατάστρωμα του σκάφους όταν αναποδογυρίσαμε, έπεσα στο νερό και το σκάφος [του Λιμενικού] δημιούργησε ένα τεράστιο κύμα το οποίο με πέταξε περίπου 30 μέτρα μακριά από το δικό μας σκάφος. Ήταν πολύ σκοτεινά. Το ελληνικό πλοίο σταμάτησε περίπου 500 μέτρα μακριά από εμάς, ίσως και περισσότερο από 500 μέτρα. Ακόμα δεν έχω καταλάβει γιατί το ελληνικό πλοίο δεν επέστρεψε. Γιατί σταμάτησαν στη θέση τους; Θα μπορούσαν να σώσουν πολλές ζωές. Όταν τελικά μας έσωσαν, έκαναν τα πάντα με τον σωστό τρόπο» […]
«Ξαφνικά η μηχανότρατά μας σταμάτησε, δεν ήμασταν σίγουροι αν είχε πρόβλημα στη μηχανή ή στα καύσιμα. Το πλοίο του ελληνικού Λιμενικού μας ρυμούλκησε από μπροστά και άρχισε να μας τραβάει με ταχύτητα. Μόλις άρχισε το τράβηγμα, πήγαμε δεξιά, αριστερά και πάλι δεξιά, όπου η μηχανότρατα μας άρχισε να βυθίζεται από τη δεξιά πλευρά της. Αυτό έγινε γύρω στις 2 πμ. Όταν μας ρυμούλκησαν, σε αυτό το σημείο ήμασταν “νεκροί”, ξέραμε ότι ήταν επικίνδυνη κίνηση να μας ρυμουλκήσουν. Η ρυμούλκηση ενός οχήματος στο δρόμο είναι μια επικίνδυνη πράξη, για να μην αναφέρουμε τη ρυμούλκηση ενός πλοίου, ακόμη και άνθρωποι χωρίς εμπειρία θα σας έλεγαν ότι πρέπει να σταθεροποιήσετε τη ρυμούλκηση με σχοινιά από τα δεξιά και τα αριστερά και όχι μόνο από τη μέση. Νομίζαμε ότι ήξεραν τι κάνουν επειδή είναι λιμενικοί, αλλά προφανώς δεν ήξεραν». – Αμπντουλκαρίμ, Συρία.
2. Το Λιμενικό φέρεται να καθοδήγησε το δουλεμπορικό προς τα ιταλικά ύδατα
Σύμφωνα με τις μαρτυρίες των επιζώντων, μοιάζει να συνήφθη κάποια άτυπη συμφωνία ανάμεσα στο ελληνικό σκάφος και το δουλεμπορικό, προκειμένου να καθοδηγηθεί το δεύτερο προς την περιοχή ευθύνης της Ιταλίας στα διεθνή ύδατα. Η επικοινωνία φαίνεται πως γινόταν μέσω ενός Σύρου γιατρού που βρισκόταν στο πλοιάριο και έχασε τη ζωή του όταν το σκάφος βυθίστηκε.
[…]«Η συμφωνία μας με το ελληνικό λιμενικό ήταν να ακολουθήσουμε το πλοίο τους στα ιταλικά ύδατα όπου υπήρχε ένα πλοίο διάσωσης που θα μπορούσε να μας μεταφέρει στην Ιταλία. Είχαν πράσινο φως και τους ακολουθούσαμε. Όταν το πλοίο μας σταμάτησε να λειτουργεί, ήρθαν και μας ρυμούλκησαν. Εκείνη τη στιγμή ήμασταν μόνο εμείς και αυτοί» – Αμπντουλκαρίμ.
«Μας λένε ότι θα μας πάνε στο πλοίο διάσωσης, μας είπαν ότι είναι μόνο δύο ώρες πλεύσης προς τα δυτικά, μας έδεσαν σαν αυτοκίνητο με το σχοινί, άρχισαν να μας ρυμουλκούν, στα πρώτα δευτερόλεπτα το πλοίο ήταν έτοιμο να αναποδογυρίσει, αλλά σταθεροποιήθηκε, τη δεύτερη φορά πήγε προς τα δεξιά και αναποδογύρισε, δεν είχα καν χρόνο να πάρω την απόφαση να πηδήξω στο νερό, ήμουν στον επάνω όροφο, το πλοίο της ακτοφυλακής άρχισε να απομακρύνεται από εμάς αφού έκοψαν το σχοινί» – Χασάν, Συρία.
3. Το Λιμενικό φέρεται να καθυστέρησε τη διάσωση
Επτά από τους επιζώντες κάνουν λόγο για τραγική καθυστέρηση στη διάσωση στα λεπτά που ακολούθησαν τη βύθιση του δουλεμπορικού σκάφους. «Παρακολουθούσαν και χρειάστηκε χρόνος μέχρι να στείλουν μια μικρή βάρκα, η οποία πέρασε ανάμεσά μας και μας παρακολουθούσε. Φοβηθήκαμε να τους πλησιάσουμε, κολυμπήσαμε μακριά τους, μέχρι που άρχισαν να σώζουν ένα άτομο» – Νασίμ.
«Κοιτάζω και βλέπω ότι οι άνθρωποι κρατούν τη βάρκα μας που είναι ανάποδα ενώ η βάρκα που μας βύθισε μας παρακολουθούσε από μακριά. Δεν ήρθαν και δεν έκαναν τίποτα απολύτως. Είπα στον εαυτό μου ότι πρέπει να κολυμπήσω μακριά τους αλλιώς θα μας σκοτώσουν όλους μόνοι τους. Κολύμπησα μακριά τους. Μετά από δύο ώρες είδα μια μικρή βάρκα να σώζει τους ανθρώπους από μακριά. Άρχισα να κολυμπάω προς το μέρος τους» – Σαμίρ.
«Οι άνθρωποι που ήταν ακόμα ζωντανοί στο νερό όταν βυθίστηκε το σκάφος, παρασύρθηκαν μαζί της. Ήταν γύρω στις 2.30 νωρίς το πρωί και μας παρακολουθούσαν μέχρι τις 4.30 μέχρι που μας έβγαλαν έξω από το νερό. Αυτό είναι το ρολόι μου, ήταν στο χέρι μου και το κοιτάζω ακόμα μέχρι τώρα, μας παρακολουθούσαν» – Καμάλ.
Τέσσερις τουλάχιστον από τους πρόσφυγες κάνουν λόγο για κυματισμό που προερχόταν από το σκάφος του Λιμενικού, που έκανε ιδιαίτερα δυσχερή την παραμονή τους στο νερό μετά τη βύθιση του δουλεμπορικού και ενώ περίμεναν κάποιο σωστικό μέσο. Αναφέρουν επίσης ότι ίσως αυτό να συνέβαλε στο να χαθούν κι άλλες ζωές…».
https://www.reportersunited.gr/11283/navagio-pylos/?fbclid=IwAR2mHBGooFwBU_ULqWkgY9FnPPe1aJnh-FiW7iIQPclrF1fr0M2Km1zr6Bo