Le Monde diplomatique: Οι ιδιωτικοποιήσεις φταίνε...

[ ARTI news / Ελλάδα / 11.03.25 ]

Οι υπαίτιοι του εγκλήματος των Τεμπών δεν είναι μόνο οι κυβερνήσεις, οι υπουργοί τους, τα στελέχη και οι υπάλληλοι, αλλά και η πολιτική των ιδιωτικοποιήσεων και της λιτότητας που επέβαλε η ΕΕ και η τρόικα, αναφέρει σε άρθρο της στην Le Monde diplomatique η Elisa Perrigueur. Ο περίφημος ιδιωτικός τομέας στον οποίο ομνύει η κυβέρνηση Μητσοτάκη υπηρετεί τα κέρδη σε βάρος της ασφάλειας των επιβατών. Όπου έγιναν ιδιωτικοποιήσεις μειώθηκε η ασφάλεια, γράφει η δημοσιογράφος. Κι όμως κανένα πολιτικό κόμμα δεν μίλησε αυτές τις μέρες για την ανάγκη επαναφοράς των δημόσιων συγκοινωνιών στο δημόσιο. Επίσης, ελάχιστες είναι οι φωνές για τη νεοφιλελεύθερη πολιτική των απολύσεων και της συρρίκωνσης του δημόσιου τομέα (π.χ. ΕΣΥ) που προκαλεί εκατοντάδες "άγνωστους" θανάτους. 

 «Οι νεκροί μας, τα κέρδη σας» είναι ο τίτλος του αποσπάσματος του άρθρου το οποίο  παραθέτουμε:

«Βάσει ευρωπαϊκής οδηγίας που συνηγορεί υπέρ του διαχωρισμού του δικτύου από τον σιδηροδρομικό φορέα (σ.σ. ο διαχωρισμός γίνεται σε κερδοφόρο και ζημιογόνο μέρος, με το πρώτο να πηγαίνει στους ιδιώτες, ενώ το δεύτερο παραμένει στο δημόσιο!), η ΤΡΑΙΝOSE έχει διαχωριστεί από τον ΟΣΕ το 2005. Η ιδιωτικοποίηση αυτής της δημόσιας εταιρείας που διαχειρίζεται επιβατικά και εμπορευματικά τρένα πραγματοποιήθηκε το 2017, επίσης κατόπιν αιτήματος της «τρόικας». Η Ελλάδα έπρεπε να πουλήσει όσο το δυνατόν περισσότερες δημόσιες εταιρείες της - Λιμάνια, αεροδρόμια, υποδομές-  για να αποπληρώσει το χρέος της. Λόγω έλλειψης αγοραστών, η ΤΡΑΙΝOSE πουλήθηκε στον ιταλικό κρατικό όμιλο Ferrovie dello Stato Italiane, που στοχεύει να κατακτήσει τις ευρωπαϊκές αγορές, πληρώνοντας το ασήμαντο ποσό των 45 εκατομμυρίων ευρώ.

«Η «τρόικα» ήταν επικριτική με τον ΟΣΕ όταν η εταιρεία ήταν δημόσια και ελληνική, αλλά άφησαν στην άκρη τις προκαταλήψεις τους όταν έγινε περιουσιακό στοιχείο μιας ιταλικής κρατικής εταιρείας», λέει ο οικονομολόγος Νίκος Θεοχαράκης, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Αθηνών. Επικαλούμενος τη φύση του «φυσικού μονοπωλίου» των σιδηροδρόμων, που θα έπρεπε να είναι δημόσια υπηρεσία, υπενθυμίζει την «καταστροφική» περίπτωση των βρετανικών σιδηροδρόμων που ιδιωτικοποιήθηκαν τη δεκαετία του 1990 και την επακόλουθη αύξηση από τη μια της κερδοφορίας και από την άλλη της ανασφάλειας.

Η Hellenic Train λαμβάνει 50 εκατομμύρια ευρώ ετησίως από το ελληνικό δημόσιο για τη συντήρηση άγονων γραμμών. Η εταιρεία αγόρασε πέντε ιταλικά τρένα υψηλής ταχύτητας Pendolino ETR 470, τα οποία έχουν απαγορευτεί στην Ελβετία λόγω των επανειλημμένων βλαβών τους…

Αν και η εταιρεία Hellenic Train αρνήθηκε κάθε ευθύνη για τη σύγκρουση στα Τέμπη, στοχοποιήθηκε άμεσα από τις πρώτες διαδηλώσεις. «Δολοφόνοι», «Οι νεκροί μας, τα κέρδη σας», «Η ιδιωτικοποίηση σκοτώνει», φώναζαν οι διαδηλωτές  μπροστά από την ελληνική Βουλή…

 

https://www.monde-diplomatique.fr/2023/05/PERRIGUEUR/65742