Η έκρηξη στη Revoil και το λαθρεμπόριο καυσίμων

[ ARTI news / Ελλάδα / 26.07.21 ]

Τι και ποιος κρύβεται πίσω από την έκρηξη βόμβας στα γραφεία της εταιρίας πετρελαιοειδών Revoil (συμφερόντων της οικογένειας Ρούσου) στη Βάρη; Πολλοί μιλούν για τον ανταγωνισμό στο χώρο των εταιρειών πετρελαιοειδών με έντονη οσμή παρανομίας καθώς και για τη λαθρεμπορία καυσίμων.  

Οι γνώστες αναφέρουν ότι η υπερσυγκέντρωση τα τελευταία χρόνια, σε συνδυασμό με την αποχώρηση μικρομεσαίων εταιρειών, δημιούργησε πρόσφορο έδαφος για την διεκδίκηση μεριδίων αγοράς τόσο στο χώρο της χονδρεμπορίας καυσίμων, στον οποίο δραστηριοποιείται η Revoil, όσο και στο λιανεμπόριο όπου οι μεγάλοι πρατηριούχοι συγκροτούν ομάδες ή εταιρίες που ελέγχουν ολόκληρες περιοχές. Ο προσδιορισμός των προμηθευτών αποτελεί αντικείμενο σκληρών διαπραγματεύσεων, ενώ προστριβές, μεταξύ πρατηριούχων και εταιριών υπάρχουν και για τα συστήματα εισροών-εκροών, την προμήθεια καυσίμων από εναλλακτικές πηγές, τις παραβάσεις σε όρους συμβολαίων. Η επιθετική επέκταση της Revoil θα μπορούσε να είναι η αιτία της μαφιόζικης αντίδρασης ανταγωνιστών, καθώς το ενδιαφέρον πλέον εστιάζεται κυρίως στο λιανεμπόριο, που είναι η τελική φάση και όχι στο χονδρεμπόριο και την προμήθεια καυσίμων.

Η Revoil και οι βασικοί ανταγωνιστές της είναι μεγάλες εταιρίες και πολλές εξ αυτών είναι εισηγμένες στο Χρηματιστήριο. Η Aegean του ομίλου του Δημήτρη Μελισσανίδη, Η BP και η Shell των ΕΛΠΕ-Λάτση, η Avin του ομίλου Βαρδινογιάννη, η Ελίν του εφοπλιστή Καρνέση και η ΕΤΕΚΑ του Γιώργου Σπανού.

Αρκετές από τις παραπάνω εταιρείες είχαν στο παρελθόν ερευνηθεί για διάφορα ζητήματα από τις αρχές, συμπεριλαμβανομένης και της λαθρεμπορίας καυσίμων, της φοροδιαφυγής κ.λπ. Κατηγορίες που άλλοτε αποδείχθηκαν και άλλοτε όχι.

Η Revoil

Η REVOIL ιδρύθηκε το 1982 και είναι μία 100% Ελληνική Εταιρεία Πετρελαιοειδών με μερίδιο αγοράς άνω του 10,4% (Μάϊος 2020). Η εταιρία εμπορεύεται καύσιμα και λιπαντικά μέσω του δικτύου συνεργαζόμενων πρατηρίων της, το οποίο αριθμεί περισσότερα  από 520 πρατήρια υγρών καυσίμων σε όλη την Ελλάδα. Αφετηρία της δραστηριότητας αποτέλεσαν οι εγκαταστάσεις αποθήκευσης υγρών καυσίμων, τις οποίες διέθετε η Εταιρεία στη Χίο. Χρονιά σταθμός για την πορεία και την εξέλιξη της Εταιρείας αποτελεί το 1995, όταν εξαγοράστηκε από τους σημερινούς μετόχους. Η “επιθετική” πολιτική προσέλκυσης νέων πρατηρίων στον ιδιαίτερα ανταγωνιστικό κλάδο εμπορίας πετρελαιοειδών, αποδείχθηκε ιδιαίτερα αποτελεσματική και η εταιρία από το Μάιο του 1995 έως σήμερα έχει αναπτύξει ένα ευρύ δίκτυο που ξεπερνά τα 520 πρατήρια, ενώ συνεργάζεται και με πάνω από 200 ανεξάρτητα πρατήρια “ΑΠ” καθώς επίσης και με μεταπωλητές πετρελαίου θέρμανσης.

*Το λαθρεμπόριο και το GPS

Το ζήτημα της λαθρεμπορίας καυσίμων είναι γνωστό εδώ και πολλά χρόνια. Οι κυβερνήσεις προσπάθησαν να το αντιμετωπίσουν, αλλά και όταν ψηφίζονταν σχετικοί νόμοι, δεν εφαρμόζονταν ποτέ. 

Η τοποθέτηση συστημάτων εντοπισμού θέσης στα βυτιοφόρα, αλλά και στα σκάφη μεταφοράς ναυτιλιακού καυσίμου(λαθρεμπόριο στα διεθνή ύδατα), αποσκοπεί στην πάταξη του λαθρεμπορίου καυσίμων. Η καταληκτική ημερομηνία εφαρμογής της ΚΥΑ για την εγκατάσταση και λειτουργία των συστημάτων αυτών ήταν η 31η Ιουλίου 2013. Σύμφωνα με την ΚΥΑ, με την τοποθέτηση ηλεκτρονικού συστήματος εντοπισμού θέσης είναι δυνατόν να εντοπίζεται η θέση κάθε βυτιοφόρου οχήματος (GPS) ή πλωτού εφοδιαστικού μέσου (AIS) σε πραγματικό χρόνο, μέσω σήματος που θα εκπέμπεται από τον πομπό του συστήματος προς το κέντρο ελέγχου της αρμόδιας ελεγκτικής αρχής. Η παραπάνω διάταξη έχει χρονολογία το 2013. Δεν εφαρμόστηκε. Το 2016 η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ επανήλθε. Αλλά και πάλι "πάγωσε"! Τον Δεκέμβριο του 2020 η κυβέρνηση Μητσοτάκη ψήφισε το νόμο 4758/2020 και τον Μάρτιο του 2021 η ΑΑΔΕ με εγκύκλιό της αναφέρει ότι απαιτείται «Εγκατάσταση ηλεκτρονικού συστήματος γεωγραφικού εντοπισμού (GPS) σε βυτιοφόρα οχήματα και πλωτά εφοδιαστικά μέσα. Δεν θα επιτρέπεται η διακίνηση πετρελαιοειδών προϊόντων από κατόχους άδειας εμπορίας, λιανικής εμπορίας και διάθεσης βιοκαυσίμων, με μεταφορικά μέσα, βυτιοφόρα (ΦΙΧ ή ΦΔΧ) ή πλωτά εφοδιαστικά (όπως δεξαμενόπλοια και σλέπια), ιδιόκτητα ή μισθωμένα, τα οποία δεν φέρουν: α) σε εμφανές σημείο, κατά περίπτωση, το εμπορικό σήμα του κατόχου της άδειας εμπορίας, άδειας λιανικής εμπορίας ή συνεταιρισμού ή κοινοπραξίας αυτών, ή άδειας διάθεσης βιοκαυσίμων, ή το εμπορικό σήμα του μεταφορέα με τον οποίο έχουν συνάψει σύμβαση μεταφοράς και β) ηλεκτρονικό σύστημα γεωγραφικού εντοπισμού (GPS). Όμως το όλο θέμα παραπέμπει στους αρχαίους Αβδηρίτες, που πρώτα έβαλαν τις βρύσες και μετά αναζήτησαν τρόπο να φέρουν το νερό! Έτσι και η κυβέρνηση της ΝΔ πρώτα ψήφισε το νόμο και στη συνέχεια δια της ΑΑΔΕ προκήρυξε «Πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για GPS βυτιοφόρων και πλωτών μέσων… Για τη διερεύνηση τεχνολογικών λύσεων γεωγραφικού εντοπισμού θέσης  (GPS), συλλογής και αποστολής δεδομένων σε μεταφορικά μέσα πετρελαιοειδών προϊόντων (βυτιοφόρα) και σε πλωτά εφοδιαστικά μέσα ναυτιλιακού καυσίμου.»! Με άλλα λόγια, αναζητούνται "τεχνολογικές λύσεις" για να εφαρμοστεί ο νόμος!

Και το λαθρεμπόριο καυσίμων καλά κρατεί!

 *Πληροφορίες από https://www.crisismonitor.gr/2021/07/25/vomva-sti-revoil-enas-traymatias-o-ti-prepei-na-xerete/ και Artinews