Γιατί ο Mark Zuckerberg θέλει τα δεδομένα μας στο WhatsApp;
[ Γιώργος X. Παπασωτηρίου / Κόσμος / 16.01.21 ]Στις αρχές Ιανουαρίου, η εφαρμογή ανταλλαγής μηνυμάτων WhatsApp ανακοίνωσε αλλαγή στους όρους χρήσης της. Αυτό προκάλεσε μεγάλη ανησυχία. Η ιταλική εφημερίδα Domani ασκεί δριμύτατη κριτική στον Mark Zuckerberg καταγγέλλοντάς τον για ασυδοσία.
Αφού, λοιπόν, ο Mark Zuckerberg μπορεί να κλείσει τον λογαριασμό στο Facebook του Ντόναλντ Τραμπ, τότε θα προσπαθήσει να αναγκάσει κι εμάς να του δώσουμε ό,τι δεδομένα έχουμε στα smartphone μας, σημειώνει η εφημερίδα. Τη στιγμή, μάλιστα, που το αφεντικό του Facebook επιχειρεί να διαμορφώσει την εικόνα του πρωτεργάτη της δημοκρατίας και της δικαιοσύνης, λογοκρίνοντας τον Ντόναλντ Τραμπ, την ίδια ώρα επιχειρεί ένα άνευ προηγουμένου πλήγμα στη δημοκρατία, προσπαθώντας να οικειοποιηθεί τα δεδομένα μας.
Συγκεκριμένα, η υπηρεσία ανταλλαγής άμεσων μηνυμάτων WhatsApp, η οποία έχει 2 δισεκατομμύρια χρήστες σε όλο τον κόσμο, ζητά από τους χρήστες της να αποδεχτούν τους νέους όρους χρήσης, διαφορετικά δεν θα μπορούν πλέον να χρησιμοποιήσουν την εφαρμογή.
Το 2014, το Facebook αγόρασε το WhatsApp για 19 δισεκατομμύρια δολάρια, αλλά ποτέ δεν εξήγησε ποιος ήταν ο σκοπός αυτής της αγοράς. Εκείνη την εποχή, ο Zuckerberg υποσχέθηκε στις αντιμονοπωλιακές αρχές των ΗΠΑ ότι δεν θα συνένωνε το WhatsApp (μια υπηρεσία για την αποστολή κρυπτογραφημένων μηνυμάτων μεταξύ χρηστών) με το Facebook (μια πλατφόρμα για τη συλλογή δεδομένων και την πώληση στοχευμένων διαφημίσεων). Τελικά, όμως, το Facebook κατέληξε να συμπεριφέρεται σαν μια κλασική μονοπωλιακή εταιρεία: Μόλις η πλατφόρμα κέρδισε αρκετή δύναμη στην αγορά, άρχισε να τη χρησιμοποιεί για να «στύβει» τους πελάτες της σαν λεμόνια, γράφει η εφημερίδα Domani.
Το Facebook είναι προφανώς μια δωρεάν υπηρεσία. Αυτό κατά τη γνώμη μας (arti) είναι το «κόλπο» για να προσελκύσει «χρήστες» τους οποίους στη συνέχεια θα «πουλάει» στους διαφημιστές. Τα δεδομένα των χρηστών (data) είναι αναγκαία ώστε η διαφήμιση να είναι απολύτως στοχευμένη και αποτελεσματική. Με τη χρήση των δεδομένων επιτυγχάνεται τόσο ο «εθισμός» όσο και η «χειραγώγηση» των «χρηστών» και η διαμόρφωση των αναγκών τους. Οι χρήστες πωλούνται ως εμπορεύματα στους διαφημιστές(από τους διαφημιστές αντλούν τα τεράστια κέρδη οι μεγάλες εταιρίες του διαδικτύου) και συγχρόνως είναι οι «πελάτες», που καταναλώνουν τα προϊόντα που διαφημίζονται! Αυτός είναι ένας καταναλωτικός κύκλος που γίνεται φαύλος και κανιβαλικός για τον άνθρωπο, την κοινωνία και τη φύση και ανοίγει το δρόμο για έναν νέο ολοκληρωτισμό μπροστά στον οποίο αυτοί του παρελθόντος θα ωχριούν…