Πόλεμος μεταξύ μεγα-ολιγαρχών της ΤΝ και ψηφιακών ανταρτών
[ Γιώργος X. Παπασωτηρίου / Κόσμος / 27.06.26 ]Ο ανταγωνισμός μεταξύ των κολοσσών της Τεχνητής Νοημοσύνης και η δημιουργία νέων προηγμένων μοντέλων δημιουργούν τεράστια προβλήματα ασφάλειας, καθώς τα νέα μοντέλα AI αναγνωρίζουν τα ευάλωτα σημεία των συστημάτων και διευκολύνουν το “χακάρισμα” και τις κυβερνοεπιθέσεις σε ευαίσθητα οικονομικά συστήματα, σε συστήματα εθνικής ασφάλειας και άλλα κρίσιμα συστήματα. Φανταστείτε το χάος που μπορεί να προκληθεί στις τράπεζες, στις συγκοινωνίες, στις τηλεπικοινωνίες, στα αμυντικά συστήματα αν κάποιοι χάκερς το επιδιώξουν.
Αρχικά η κυβέρνηση Τραμπ ήταν υπέρ του αυτοελέγχου των Εταιρειών AI χωρίς επιβολή ρυθμιστικών κανόνων και ελέγχων που πρότεινε ο Μπάιντεν. Αυτό οδήγησε τους ολιγάρχες της Σίλικον Βάλεϊ να υποστηρίξουν σχεδόν όλοι τον Τραμπ. Τώρα όμως ο Τραμπ ανακρούει πρύμναν και επιβάλει ελέγχους από το φόβο ότι τα νέα μοντέλα της Antropic και της OpenAI θα πέσουν στα χέρια αντισυστημικών χάκερς (ή νέων ψηφιακών ανταρτών), αλλά και γιατί θέλει να "κρατάει στο χέρι" τους ολιγάρχες των νέων τεχνολογιών μέσω μιας ιδιότυπης "αδειοδότησης" των νέων μοντέλων. Αυτό ενόχλησε τους ολιγάρχες που βλέπουν τα κέρδη τους να μειώνονται και επισείουν από την πλευρά τον κίνδυνο της Κίνας που τείνει να τους ξεπεράσει τεχνολογικά.
Το εκτελεστικό διάταγμα Τραμπ, που αποσκοπεί στη δημιουργία μιας διαδικασίας για την αξιολόγηση των πιο προηγμένων μοντέλων AI, βρίσκεται ακόμη στα αρχικά του στάδια και δεν έχει ακόμη θεσπίσει σαφείς κανόνες για τις εταιρείες. Το αποτέλεσμα είναι να υπάρχει ένα ασαφές και συγκεχυμένο κανονιστικό πλαίσιο που προκαλεί ανάσχεση στην φρενήρη δημιουργία νέων μοντέλων AI με δυσμενείς οικονομικές συνέπειες καθώς οι τεράστιες επενδύσεις δεν έχουν τις αναμενόμενες υπεραποδόσεις (κέρδη).
Οι ξένοι εταίροι των ΗΠΑ, συμπεριλαμβανομένων των κρατικών υπηρεσιών κυβερνοασφάλειας στην Ευρώπη και την Ασία, παραμένουν αποκλεισμένοι σε αυτό το στάδιο από τα νέα μοντέλα ΤΝ. Ο Τραμπ θέλει να ελέγξει το πεδίο απόλυτα στο εσωτερικό των ΗΠΑ και παράλληλα να έχει εξαρτημένους τους “πελάτες” σε Ευρώπη και Ασία. Οι παρατηρητές όμως βλέπουν τον έλεγχο αυτό της κυβέρνησης των ΗΠΑ ως μια εξέλιξη που θα μπορούσε να ευνοήσει άλλα μοντέλα όπως το κινεζικό DeepSeek, καθιστώντας τα πιο ελκυστικά για τους πελάτες που επιθυμούν να αποφύγουν την εξάρτηση και τα μπλοκαρίσματα από τις αμερικανικές εταιρείες.
Σ’ αυτό το πεδίο του αδυσώπητου ανταγωνισμού νέες συνθήκες διαμορφώνονται τόσο στην εσωτερική αντιπαράθεση μεταξύ των μεγα-ολιγαρχών και μεταξύ των πλανητικών υπερδυνάμεων (ΗΠΑ-Κίνα) όσο και στον "πόλεμο" μεταξύ μεγα-ολιγαρχών και ψηφιακών ανταρτών, σ' ένα νέο πεδίο ακτιβισμού με τρομακτικές συνέπειες...
Πηγές Politico, Le Monde

