Τα «κόκκινα γιλέκα» έδειξαν το Δρόμο

[ Γιώργος X. Παπασωτηρίου / Ελλάδα / 24.09.21 ]

 Τα «κόκκινα γιλέκα» νίκησαν. Νίκησαν μαζί με την κοινωνία. Δρόμος και Διαδίκτυο μαζί. Ο αγώνας τους αναπτύχθηκε τόσο στον πραγματικό όσο και στον ψηφιακό Δρόμο. Αυτή είναι η πρώτη μεγάλη νίκη στη νέα συνθήκη.  

 Η νίκη των "κόκκινων γιλέκων" έδειξε ότι ο «Δρόμος» -πραγματικός και ψηφιακός- είναι η απάντηση στην νέα πειθαρχική εξουσία, «...που πορίζεται τα άτομα και ως αντικείμενα και ως όργανα για την άσκησή της…»(Φουκώ). Είναι η απάντηση στην προσπάθεια να διαμορφωθεί το νέο σύστημα πειθαρχίας το οποίο στηρίζεται σε μια κατανομή των ατόμων στο χώρο, που αποκλείει τη συναδέλφωση, την ομαδοποίηση, αφού καθιστά τους εργαζόμενους αυτο-απασχολούμενους με ανταγωνιστικά συμφέροντα. 

Η νέα πειθαρχία απαγορεύει την άμεση επαφή, την παρέα, την ομάδα… Όλα εξ αποστάσεως(τηλέ-), όλα online. Γι’ αυτό είναι κρίσιμος ο έλεγχος των διαύλων επικοινωνίας, των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Γι' αυτό αναπτύσσονται μηχανισμοί ελέγχου της «αλήθειας και του ψεύδους» στα κοινωνικά δίκτυα. Στην περίπτωση της efood προσπάθησαν μέσω του τουίτερ να τρομοκρατήσουν τους εργαζόμενους, ότι δηλαδή θα χάσουν και οι "αορίστου χρόνου" τη δουλειά τους (ο περίφημος κοινωνικός αυτοματισμός), ότι θα κλείσει η εταιρεία. Δεν τα κατάφεραν. Γιατί στην Ελλάδα, ενώ η εξουσία ελέγχει τα παραδοσιακά μίντια (τηλεόραση, εφημερίδες, ράδιο…), δεν κατάφερε ακόμα να ελέγξει τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, όπου αναπτύχθηκε από πολύ νωρίς ένας ιδιότυπος ψηφιακός "ανταρτοπόλεμος". Είναι βέβαιο ότι αυτό δεν θα το αφήσουν έτσι. Θα "χτυπήσουν" για να τα ελέγξουν.

Όπως έδειξε ο αγώνας των "κόκκινων γιλέκων" ο συνδυασμός του πραγματικού Δρόμου και του ψηφιακού είναι δύσκολο να ελεγχθεί, καθώς οι δύο "χώροι" αλληλοτροφοδοτούνται με ενέργεια και λειτουργούν ως πολλαπλασιαστές της ισχύος των κοινωνικών μηνυμάτων.

 Ο αγώνας των εργαζόμενων στην efood έδειξε το «νέο δρόμο» στα λαϊκά κινήματα, τον τρόπο να δημιουργούν νέες σχέσεις αλληλεγγύης...