Marie-France Hirigoyen: Η παραγωγή τους παροτρύνει...

[ Γιώργος X. Παπασωτηρίου / Ελλάδα / 07.09.20 ]

Ένας παίκτης τηλεριάλιτι προβάλει αναίσχυντα την κουλτούρα του βιασμού, προκαλώντας σοκ στην κοινή γνώμη. Ακολουθούν οι καταγγελίες και η απόδοση ευθυνών. Ο "παίκτης-μαριονέτα" φεύγει από την εκπομπή, αλλά η "μηχανή παραγωγής και αναπαραγωγής" σεξιστικών, ρατσιστικών και φασιστικών σκουπιδιών, που λέγεται τηλεριάλιτι, μένει.  

Όπως σημειώνει η ψυχίατρος Marie-France Hirigoyen* «Στην πραγματικότητα, τα άτομα αυτά είναι χειραγωγημένα από την παραγωγή (σ.σ. της εκπομπής)… τους παροτρύνουν να αποκαλύπτουν την προσωπική τους ζωή, υπερβάλλοντας μερικά σημεία της προκειμένου να προσελκύσουν τηλεθεατές(σ.σ. "έκανα πλάκα!" λέει τώρα ο "παίκτης")… Αυτό που ενδιαφέρει είναι να σοκαρισθεί ο τηλεθεατής και το σοκ να ανεβάσει την τηλεθέαση. Μερικοί για να το πετύχουν, προσθέτουν κάποιες προκλήσεις, ακόμα και εξευτελίζοντας τον εαυτό τους. Όσο οι σκηνές είναι σοκαριστικές τόσο η τηλεθέαση ανεβαίνει και η εκπομπή κάνει να μιλούν γι’ αυτή.» Και συνεχίζει η Hirigoyen «Επιλέγουν τους υποψήφιους παίκτες με βάση το κριτήριο των κακομαθημένων παιδιών στα οποία οι γονείς τους δεν έθεσαν ποτέ κανένα όριο, που επικεντρώνονται μόνο στον εαυτό τους, επιδεικνύοντας έναν εγωισμό χωρίς όρια, και που είναι ικανοί να ‘πουλήσουν’ όσο γίνεται πιο ακριβά κάθε τι που κάνουν (σ.σ. ή λένε), περιφρονώντας πλήρως τους άλλους… Σ’ αυτούς τους «ήρωες» καθένας που έχει παθολογικά ναρκισσιστικά χαρακτηριστικά θα μπορούσε εύκολα να ταυτισθεί. Οι έφηβοι, που είναι πιο χειραγωγήσιμοι, κινδυνεύουν να θεωρήσουν αυτές τις συμπεριφορές ως κανονικότητα και να λειτουργήσουν ανάλογα» καταλήγει η Hirigoyen.

Συνεπώς, τις μεγαλύτερες ευθύνες για την παραγωγή του σεξισμού, του ρατσισμού και του φασισμού τις έχει το μιντιακό σύστημα, εν προκειμένω ο τηλεοπτικός σταθμός και η παραγωγή του τηλεριάλιτι, που επιλέγουν αυτά τα σκουπίδια και τα παροτρύνουν να είναι ο εαυτός τους που όζει, «προβάλλοντας» την κουλτούρα του βιασμού, του σεξισμού και του φασισμού, για να ανεβάσουν την τηλεθέαση και το εμπορικό τους κέρδος.  

Γι' αυτό η εστίαση της ευθύνης κατά κύριο λόγο στην παραγωγή της εκπομπής και στον ΣΚΑΪ είναι απόλυτα σωστή.    

*Les Narcisse σελ. 161-163, ελεύθερη μετάφραση ΓΧΠ