Εξαύδα: Ίνγκμαρ Μπέργκμαν: Φθινοπωρινή Σονάτα

[ ARTI news / Ήπειρος / 28.11.18 ]

Με αφορμή τα 100 χρόνια απ τη γέννηση του μεγάλου δημιουργού Ίνγκμαρ Μπέργκμαν,το Καλλιτεχνικό Σωματείο Εξαύδα συνεχίζει τις κινηματογραφικές προβολές. Δεύτερη ταινία του αφιερώματος η " Φθινοπωρινή Σονάτα", προβάλλεται την  Κυριακή 2/12 και Δευτέρα 3/12  

Φθινοπωρινή Σονάτα(Αutomn Sonata)

Η κατά μέτωπον αντιπαράθεση γονιού με παιδί, μία από τις πιο συντριπτικές ψυχικά καταστάσεις που μπορεί να συμβούν σε μια οικογένεια, καταγράφεται με χειρουργική ακρίβεια και συναισθηματική ωμότητα στη «Φθινοπωρινή σονάτα» (1978) του Ινγκμαρ Μπέργκμαν, μία από τις σημαντικότερες δραματικές ταινίες που έχουν γυριστεί ποτέ.
Η Σάρλοτ (Ίνγκριντ Μπέργκμαν) είναι μια διάσημη πιανίστα. Γυρίζει διαρκώς όλον τον κόσμο δίνοντας κοντσέρτα και όταν χρειάστηκε, έκανε μια δύσκολη επιλογή. Ανάμεσα στα παιδιά της και στην καριέρα της προτίμησε τη δεύτερη, κάτι που σταδιακά οδήγησε στην αποξένωση με την Εύα (Λιβ Ούλμαν). Στο σημείο που εμείς οι θεατές γνωρίζουμε την Εύα, έχει να συναντηθεί επτά χρόνια με τη μητέρα της. Ζει σε ένα σπίτι στην εξοχή μαζί με τον άντρα της, τον ιερέα Βίκτορ και γράφει στη Σάρλοτ ότι θα ήθελε να τη δει.
Παραδόξως, η Σάρλοτ απαντά θετικά και φτάνει στο απομονωμένο σπίτι, όπου επικρατεί η ηρεμία, αλλάζοντας αυτομάτως το κλίμα. H επανασύνδεση μητέρας - κόρης είναι μόνο μια αφορμή για το ταξίδι της Σάρλοτ. Περισσότερο θέλει να ξεκουραστεί από τις αδιάκοπες συναυλίες και πρόβες και να ηρεμήσει μετά τον θάνατο του εραστή της.
Μαζί με την Εύα και τον Βίκτορ μένει και η άλλη κόρη της Σάρλοτ, η Έλενα, ένα ανάπηρο κορίτσι με νοητική υστέρηση. Η έκπληξη είναι ιδιαίτερα δυσάρεστη για τη Σάρλοτ, που πιστεύει ότι η κόρη της βρίσκεται σε ίδρυμα, όμως η Εύα την έχει πάρει από εκεί και την έχει κοντά της.
Η χαρά της Ελενας είναι ξεκάθαρη, όμως η επικοινωνία μάνας και κόρης είναι αδύνατη. Η Σάρλοτ αδυνατεί να κατανοήσει τον άναρθρο λόγο της κατάκοιτης κόρης της και ο Μπέργκμαν εικονοποιεί με ένα προφανή τρόπο την αδυναμία της διάσημης πιανίστριας να επικοινωνήσει και με την υγιή κόρη της. Το συναίσθημα της ενοχής έχει αρχίσει να απασχολεί πλέον τη Σάρλοτ. Όταν αργότερα, μάνα και κόρη καθήσουν πιο ήρεμα, θα έρθει η κορύφωση του δράματος. Η Σάρλοτ θα ζητήσει από την Εύα να παίξει κάτι στο πιάνο κι εκείνη παίζει ένα κομμάτι του Σοπέν.
Στην έκφρασή της φαίνεται το άγχος και η προσπάθεια, όμως η μητέρα δεν θα μπορέσει να μην κάνει με επαγγελματικό τρόπο στην κόρη της υποδείξεις για το πώς πρέπει να παίξει. Αυτό θα οδηγήσει σε ένα ξέσπασμα της Εύας, που θα βγάλει από μέσα της ό,τι δεν είχε πει τόσα χρόνια. Όταν η επίσκεψη της μητέρας τελειώσει, οι σχέσεις τους δεν θα έχουν αποκατασταθεί, όμως η Σάρλοτ θα έχει πια να ζήσει με τις ενοχές, τις οποίες απέφευγε.
Οι δύο Μπέργκμαν
Ο Ίνγκμαρ και η Ίνγκριντ Μπέργκμαν δεν είχαν άλλη σχέση, πέρα από το ότι μοιράζονταν το ίδιο επώνυμο, την ίδια τέχνη και την ίδια πατρίδα. Πάντοτε όμως η Ίνγκριντ Μπέργκμαν ήθελε να συνεργαστεί με τον μεγάλο Σουηδό σκηνοθέτη.
Θα ήταν η τελευταία κινηματογραφική δουλειά της Μπέργκμαν. Τέσσερα χρόνια αργότερα, το 1982, άφηνε την τελευταία της πνοή στο Λονδίνο.
Πηγή:http://www.kathimerini.gr, Παναγιώτης Παναγόπουλος
Παραγωγή: Σουηδία,1978 
Σκηνοθεσία: Ίνγκμαρ Μπέργκμαν
Πρωταγωνιστούν:  Ίνγκριντ Μπέργκμαν, Λιβ Ούλμαν, Λένα Νίμαν
 Διάρκεια: 99 λεπτά
Διακρίσεις: Η «Φθινοπωρινή σονάτα»  το 1979 διεκδίκησε τα Όσκαρ πρωτότυπου σεναρίου και α΄ γυναικείου ρόλου για την Ίνγκριντ Μπέργκμαν. Δεν τα κέρδισε, κέρδισε ωστόσο τη Χρυσή Σφαίρα ξένης ταινίας, ενώ στα βραβεία της αμερικανικής ένωσης κριτικών National Board of Review τιμήθηκε με τα βραβεία ξένης ταινίας, καλύτερης σκηνοθεσίας και α΄ γυναικείου ρόλου.

ΕΠΟΜΕΝΕΣ ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Κυριακή 9/12 και Δευτερα 10/12  Mέσα απ΄ το Σπασμένο Καθρέφτη(Through a glass darkly),1961
Κυριακή 16/12 και Δευτερα 17/12 ,Κραυγές και ψίθυροι(Cries and Wispers),1972

 

ΚΑΘΕ ΚΥΡΙΑΚΗ ΚΑΙ ΔΕΥΤΕΡΑ ΣΤΙΣ 20:15μμ,Οικονομική Ενίσχυση 2 ευρώ

Κουντουριώτου 31, Τηλ.  6945377240